Αφιέρωμα στον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν στη Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης

Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν τόλμησε να κοιτάξει όσο κανείς κατάματα την ανθρώπινη ψυχή, αναδεικνύοντας το μεγαλείο αλλά και τον τρόμο της, συγκλονίζοντας διαχρονικά το κοινό με ταινίες-ορόσημα στο παγκόσμιο σινεμά.

μπεργκμαν

Με ένα αντιπροσωπευτικό αφιέρωμα στον μεγαλύτερο ψυχαναλυτή των εικόνων, τον κορυφαίο σουηδό σκηνοθέτη και σεναριογράφο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, υποδέχεται τη νέα χρονιά η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης. Το αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί έως την Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2019, στο σινεφίλ στέκι της, την αίθουσα Σταύρος Τορνές (Αποθήκη 1, Λιμάνι Θεσ/κης).

Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν τόλμησε να κοιτάξει όσο κανείς κατάματα την ανθρώπινη ψυχή, αναδεικνύοντας το μεγαλείο αλλά και τον τρόμο της, συγκλονίζοντας διαχρονικά το κοινό με ταινίες-ορόσημα στο παγκόσμιο σινεμά. Στο αφιέρωμα με τίτλο «Ο αυτοβιογραφικός Ίνγκμαρ Μπέργκμαν», προβάλλονται τέσσερις ταινίες-σταθμοί στη φιλμογραφία του δημιουργού: Άγριες φράουλες (1957), Φθινοπωρινή σονάτα (1978), Φάνυ και Αλέξανδρος (1982) και Saraband (2003).

Πρόγραμμα Προβολών

Δευτέρα 14 Ιανουαρίου

20:00 | Φάνυ και Αλέξανδρος / Fanny and Alexander / Fanny och Alexander (Σουηδία – Γαλλία – Δ. Γερμανία, 1982)

Σκηνοθεσία – σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Με τους: Bertil Guve, Pernilla Allwin, Kristina Adolphson. Έγχρωμη, 199΄

Στις αρχές του 20ου αιώνα, δύο αδέλφια στη Σουηδία ζουν στο περιβάλλον της οικογένειας Έκνταλ. Μετά τον θάνατο του πατέρα τους, η μητέρα τους θα ξαναπαντρευτεί έναν επίσκοπο, ο οποίος όμως θα κάνει την ζωή των παιδιών πολύ δύσκολη. Το μωσαϊκό του Μπέργκμαν για την οικογένεια είναι ένα από τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά κινηματογραφικά έπη που καταγράφει όλες τις ευρωπαϊκές παθογένειες: από τον αυταρχικό πατέρα και το συντηρητισμό της αστικής τάξης, έως τον ρόλο της θρησκείας και τον ορισμό της λέξης ελευθερία.

Τρίτη 15 Ιανουαρίου

20:00 | Saraband (Σουηδία, 2003)

Σκηνοθεσία – σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Με τους: Liv Ullmann, Erland Josephson, Börje Ahlstedt. Έγχρωμη, 107΄

Ο συνταξιούχος ακαδημαϊκός Γιόχαν βλέπει την ειδυλλιακή ζωή του να αναστατώνεται από την επανεμφάνιση της πρώην συζύγου του Μαριάν, μετά από 32 χρόνια. Διερευνώντας το θέμα της αγάπης που δεν πεθαίνει και της πάλης για εξουσία και συμφιλίωση που κρύβεται σε κάθε οικογένεια, ο Μπέργκμαν επανασυνδέει δυο χαρακτήρες που τους είδαμε να χωρίζουν στις Σκηνές από ένα γάμο (1973). Ζωντανή και εύρωστη, με απαράμιλλες ερμηνείες, η ταινία είναι ένα ακόμα καθοριστικό φιλμ του μεγάλου σουηδού δημιουργού.

22:00 | Φθινοπωρινή Σονάτα / Autumn Sonata / Höstsonaten  (Γαλλία – Δ. Γερμανία – Σουηδία – Η. Βασίλειο, 1978)

Σκηνοθεσία – σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Με τους: Ingrid Bergman, Liv Ullmann, Lena Nyman. Έγχρωμη, 99.

Μια κινηματογραφική σονάτα για «δυο ερμηνευτικά βιολοντσέλα, τις δυο πρωταγωνίστριες, μητέρα και κόρη», όπως τις χαρακτήρισε ο Μπέργκμαν, οι οποίες μέσα από συνεχείς τριβές, συγκρούσεις και διαφορές, προσπαθούν να δημιουργήσουν μια συνθήκη σχέσης. Μια χειρουργική απεικόνιση του γυναικείου ψυχισμού και ταυτόχρονα μια ειλικρινής μελέτη για τις σχέσεις μητέρας – κόρης, τέχνης, αληθινής ζωής, μουσικής αλλά και σιωπής.