6 ερωτήσεις για την υπουργό Πολιτισμού που επισκέπτεται πάλι τη Θεσσαλονίκη

«Όταν έπρεπε δεν έβρεχε και τώρα χαλαζώνει» για το Μετρό και τα Αρχαία της Θεσσαλονίκης...

Γιάννης Μυλόπουλος 15/07/2021 | 10:55

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, για δεύτερη φορά τις τελευταίες μέρες, βρίσκεται και πάλι στη Θεσσαλονίκη.

«Όταν έπρεπε δεν έβρεχε και τώρα χαλαζώνει» για το Μετρό και τα Αρχαία της Θεσσαλονίκης.

Δυο χρόνια σταμάτησαν τα έργα, 2019 - 2021, κατά τη διάρκεια των οποίων πλήρωναν εκατομμύρια ευρώ δημόσιου χρήματος σε αποζημιώσεις στους εργολάβους για την καθυστέρηση που οι ίδιοι προκάλεσαν.
Αποδίδοντας μάλιστα το σταμάτημα των έργων στα 19 εργοτάξια του έργου στις προσφυγές εναντίον της απόσπασης των αρχαιοτήτων σε ένα μόνο από αυτά, στο εργοτάξιο της Βενιζέλου. Την οποία απόσπαση που προκάλεσε τις προσφυγές στο ΣτΕ την αποφάσισαν οι ίδιοι, αλλάζοντας χωρίς τεχνική τεκμηρίωση τον σχεδιασμό που επέτρεπε την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με κατά χώρα ανάδειξη των αρχαιοτήτων, ο οποίος εφαρμόζονταν μέχρι τις εκλογές του 2019.  Εναντίον του οποίου, αξίζει να σημειωθεί, δεν είχε υπάρξει ούτε μια προσφυγή.

Αλλά μήπως μπορεί να απαντήσει η κα Μενδώνη, η οποία δείχνει μεγάλη δραστηριότητα πρόσφατα στα της Θεσσαλονίκης, στις παρακαλώ ερωτήσεις για το Μετρό και τα Αρχαία, προκειμένου να δοθούν πειστικές εξηγήσεις για τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες;

1. Πότε ακριβώς αποσπάστηκαν τα ευρήματα του Decumanus από τον σταθμό Αγ. Σοφίας; Μήπως τη σχετική απόφαση υπέγραψε η ίδια, ως γενική γραμματέας του υπουργείου, το 2011-2012; Γιατί είπε ψέματα σε δηλώσεις της, αλλά και στον Αλέξη Τσίπρα όταν τον συνάντησε στην Ακρόπολη, ότι δήθεν αποσπάστηκε πολύ αργότερα, το 2017; Μήπως γνωρίζει ακόμη αν το 2017 διατηρήθηκε κατά χώρα η μαρμαρόστρωτη πλατεία που βρέθηκε κατά την κατασκευή του Μετρό στη διασταύρωση των οδών Αγ. Σοφίας και Πλάτωνος; Γιατί το αποσιωπά;

2. Υπάρχει χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων του Μετρό Θεσσαλονίκης; Μπορεί να μας πει πότε θα λειτουργήσει ολόκληρο το έργο; Συμφωνεί με την ημερομηνία που έδωσε ο πρωθυπουργός για 4/2023, ο Ταχιάος για τέλος του 2023 χωρίς Βενιζέλου ή με την ημερομηνία που έδωσε η ίδια πρόσφατα στη Βουλή, για 3/2025;

3. Ισχύει ο Απρίλιος του 2023 ως χρόνος παράδοσης ολόκληρου του έργου, όπως υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός το 2019; Υπενθυμίζεται ότι αυτός ο χρόνος παράδοσης του έργου υπήρξε και το βασικό επιχείρημα και μέσο άσκησης πίεσης της κυβέρνησης υπέρ της απόσπασης των αρχαίων στο ΣτΕ. Αν δεν ισχύει, μήπως παραπλανήθηκε τελικά το ΣτΕ, εκδίδοντας τη γνωστή απόφαση;

4. Ποιο το χρονοδιάγραμμα επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων; Γιατί δεν εμφανίζεται ποτέ και πουθενά μέχρι τώρα η χρονική διάρκεια της επανατοποθέτησης;

5. Ως αρχαιολόγος η ίδια, πόσο διάστημα πιστεύει ότι θα απαιτηθεί για την αρχαιολογική έρευνα 3,5 μέτρων κάτω από το δάπεδο των σημερινών αρχαιοτήτων, δεδομένου του πλούσιου αρχαιολογικά υποστρώματος με ευρήματα της Ρωμαϊκής και της Ελληνιστικής περιόδου; Συμφωνεί με τους 2-3 μήνες που εκτιμά η Αττικό Μετρό;

6. Αν δεν άλλαζαν τον σχεδιασμό το 2019, οι 12 σταθμοί της βασικής γραμμής θα λειτουργούσαν τέλος 2020. Και τώρα ακόμη, αν αρχίσουν να εργάζονται άμεσα, μπορούν να παραδώσουν τους 12 σταθμούς του έργου στο τέλος του 2022, με την προυπόθεση ότι τα αρχαία της Βενιζέλου θα παραμείνουν στη θέση τους. Προς προφανές όφελος της Θεσσαλονίκης και του δημοσίου συμφέροντος. Αφού έτσι και το έργο θα τελειώσει και πιο γρήγορα και πιο φτηνά και τα αρχαία θα σωθούν, γιατί δεν το κάνουν;

Αναμένονται απαντήσεις.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr