Newsroom

Newsroom

Όταν μια αερομαχία στο Αιγαίο είχε ως αποτέλεσμα η Τουρκία να χάσει δύο μαχητικά

Ορατός είναι κατά πολλούς ο κίνδυνος πρόκλησης από πλευράς Άγκυρας ενός «ατυχήματος» στο Αιγαίο αφού η ένταση είναι εμφανώς αυξημένη το τελευταίο χρονικό διάστημα, ιδίως μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου. Πάνω από 40 χρόνια πριν όταν και πάλι οι σχέσεις Ελλάδας-Τουρκίας ήταν τεταμένες λόγω της εισβολής της Τουρκίας στην Κύπρο, είχε σημειωθεί θερμό επεισόδιο στο Αιγαίο.

58c8209b1dc524d1398b45e2

Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές πιλότοι πριν χρόνια, σε συνεντεύξεις τους στα περιοδικά Cockpit και Πόλεμος & Ιστορία που αναδημοσίευσε η ιστοσελίδα enkripto.gr τα ιστορικά γεγονότα έγιναν ως εξής.

Στις 22 Ιουλίου 1974, η αεροπορική δραστηριότητα πάνω από το Αιγαίο ήταν εξαιρετικά αυξημένη, καθώς η τουρκική εισβολή στην Κύπρο συνεχιζόταν και η τουρκική αεροπορία προέβαινε σε μαζικές παραβιάσεις του F.I.R. Αθηνών. Στα ελληνικά αεροδρόμια, οι χειριστές βρίσκονταν μέσα στα κόκπιτ των αεροσκαφών, σε ετοιμότητες των δύο ή πέντε λεπτών. Μεταξύ αυτών, ο υποσμηναγός Ι. Δινόπουλος και ο ανθυποσμηναγός Θ. Σκαμπαρδώνης, χειριστές της 337 ΜΑΗ (Μοίρας Αναχαίτισης Ημέρας) που έδρευε τότε στην 111 ΠΜ της Ν. Αγχιάλου.

Γύρω στις 13.30 οι δύο χειριστές έλαβαν διαταγή απογείωσης. Λόγω βλάβης στον ασύρματό του, ο Δινόπουλος διέταξε τον Σκαμπαρδώνη να ηγηθεί του σχηματισμού ως Νο 1, όπως και έγινε. Ο Σκαμπαρδώνης ακολουθώντας τις οδηγίες του σταθμού ραντάρ του Πηλίου («Joker») κατευθύνθηκε προς το Β. Αιγαίο, ενώ ο Δινόπουλος τον ακολουθούσε καλύπτοντάς τον από ψηλότερα. Μετά από μερικές αλλαγές ύψους και κατεύθυνσης (ενδεχομένως λόγω της πολλαπλότητας των ιχνών εκείνη την ημέρα), ο Σκαμπαρδώνης διατάχθηκε να κατευθυνθεί προς την περιοχή μεταξύ Αγ. Ευστρατίου και Λήμνου, σε ύψος 20.000 πόδια.

Ενώ βρισκόταν ακόμα σε άνοδο στα 18.000 πόδια, ειδοποιήθηκε από το Joker ότι τα εχθρικά ίχνη πλησίαζαν και σχεδόν αμέσως είδε δύο τουρκικά F-102 σε κλειστό σχηματισμό στα αριστερά του, σε απόσταση όχι μεγαλύτερη από 200 μέτρα. Αμέσως έστριψε σκληρά αριστερά προκειμένου να βρεθεί πίσω τους, ενώ και τα τουρκικά αεροσκάφη έκαναν το ίδιο, προσπαθώντας να βρεθούν στην «ώρα 6» του ελληνικού F-5.

Με πλήρη στοιχεία στον κινητήρα και μέγιστο ρυθμό στροφής, ο Σκαμπαρδώνης προσπάθησε να διατηρήσει οπτική επαφή με τα τουρκικά αεροσκάφη. Στρέφοντας συνεχώς, έχανε ύψος ώσπου βρέθηκε κάτω από τα 10.000 πόδια. Ενώ προσπαθούσε να ανακτήσει οπτική επαφή με τα τουρκικά αεροσκάφη, είδε ξαφνικά μια τεράστια στήλη νερού στη θάλασσα. Συνειδητοποιώντας τι είχε συμβεί, αναζήτησε τον Δινόπουλο, χωρίς να μπορέσει να τον εντοπίσει. Στη συνέχεια διατάχθηκε από το Joker να επιστρέψει στη Ν. Αγχίαλο. Λίγο μετά την προσγείωσή του, είδε το αεροσκάφος του Δινόπουλου να περνάει πάνω από το διάδρομο και παρατήρησε ότι έλειπαν και οι δύο Sidewinder από τα ακροπτερύγιά του…

Ο Δινόπουλος είχε παρακολουθήσει την αρχική φάση της εμπλοκής απαρατήρητος καθώς, όντας ψηλότερα, δεν είχε γίνει αντιληπτός από τους δυο τούρκους πιλότους. Είδε τη θυρίδα οπλισμού του επικεφαλής F-102 να ανοίγει και έναν πύραυλο AIM-4 Phalcon να εκτοξεύεται κατά του Σκαμπαρδώνη, αστοχώντας. Ο Δινόπουλος πλησίασε, βρέθηκε πίσω από τα τουρκικά αεροσκάφη και εκτόξευσε άμεσα τον έναν από τους δύο ΑΙΜ-9 Sidewinder που έφερε το αεροσκάφος του. Όμως ο πρώτος πύραυλος αστόχησε, καθώς η κεφαλή του δεν είχε προθερμανθεί αρκετά. Ο Δινόπουλος χωρίς δισταγμό εκτόξευσε τον δεύτερο πύραυλο, που πέτυχε το τουρκικό F-102 και το έστειλε να συντριβεί φλεγόμενο στη θάλασσα.

Ο δεύτερος Τούρκος χειριστής έχασε τον προσανατολισμό του και, χρησιμοποιώντας αλόγιστα τη μετάκαυση του κινητήρα του, βρέθηκε «bingo fuel» και επιχείρησε αναγκαστική προσγείωση σε δρόμο στα μικρασιατικά παράλια. Το αεροσκάφος καταστράφηκε και ο ίδιος μεταφέρθηκε βαριά τραυματισμένος στο νοσοκομείο, όπου πέθανε από τα τραύματά του.

Ο Ι. Δινόπουλος αποστρατεύθηκε από την Πολεμική Αεροπορία με το βαθμό του σμηνάρχου, ενώ ο Θ. Σκαμπαρδώνης με τον βαθμό του ταξιάρχου. Αρκετά χρόνια μετά την αερομαχία, όταν υπηρετούσε στο «Air-South Command» του ΝΑΤΟ στη Νάπολη, ένας Τούρκος αξιωματικός της αεροπορίας που συζητούσε μαζί του, ισχυρίστηκε ότι δύο τουρκικά F-102 είχαν καταρρίψει δύο ελληνικά F-5. Όταν ο Σκαμπαρδώνης τον ρώτησε «μοιάζω με φάντασμα;», ο Τούρκος έχασε το χρώμα του…



Τι είναι ο παρβοϊός από τον οποίο πέθανε το παιδί στη Θεσσαλονίκη: Τα συμπτώματα – Γιατί είναι γνωστός ως «5η νόσος» (video)

pexels polina tankilevitch 3873213

Τι είναι ο παρβοϊός από τον οποίο πέθανε το παιδί στη Θεσσαλονίκη: Τα συμπτώματα – Γιατί είναι γνωστός ως «5η νόσος» (video)

Τι πρέπει να προσέξετε και ποια είναι η θεραπεία του

Τέμπη: Έως 15 τόνοι εύφλεκτου υλικού υπήρχαν στο τρένο, πολλοί θάνατοι οφείλονται στη φωτιά – Τι έδειξε νέα έκθεση

tempi

Τέμπη: Έως 15 τόνοι εύφλεκτου υλικού υπήρχαν στο τρένο, πολλοί θάνατοι οφείλονται στη φωτιά – Τι έδειξε νέα έκθεση

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών οι μηχανοδηγοί της εμπορικής αμαξοστοιχίας εκτροχίασαν τις ηλεκτρομηχανές πριν…

Επικό τρολάρισμα από το Κουλούρι σε Άδωνι: «Σιγοτραγουδάω το τραγούδι του Ισραήλ, αριστούργημα»

InCollage 20240516 150549257

Επικό τρολάρισμα από το Κουλούρι σε Άδωνι: «Σιγοτραγουδάω το τραγούδι του Ισραήλ, αριστούργημα»

«Η Ευγενία με μαλώνει γιατί ξυπνάω τα παιδιά και μαζεύονται αδέσποτα», τονίζει ο Άδωνις στο…

Αναστασία Γιάμαλη: Νέες πληροφορίες για το τηλεοπτικό της μέλλον – Με ποιο κανάλι συζητά

Γιάμαλη

Αναστασία Γιάμαλη: Νέες πληροφορίες για το τηλεοπτικό της μέλλον – Με ποιο κανάλι συζητά

Η δημοσιογράφος. Αναστασία Γιάμαλη φαίνεται να είναι αρκετά κοντά στη «μεταγραφή» της από το Kontra