Τα παιδιά «ζωγραφίζουν» τα ανθρώπινα δικαιώματα

Στα απομακρυσμένα νησιά μία πρωτοβουλία ενώνει παιδιά προσφύγων και Δημοτικών σχολείων.

Ένα κοινωνικοπολιτιστικό πρόγραμμα βιωματικής εκπαίδευσης ταξιδεύει στην Κω, τη Λέρο και την Τήλο με δωρεάν σεμινάρια και εκδηλώσεις.

Η τέχνη και το παιχνίδι ταξιδεύουν πέρα από τα σύνορα.

Ρεπορτάζ: Ηλέκτρα Ζαργάνη

Το Ani-Mate & Meet the Other ξεκίνησε το ταξίδι του από τη Ρόδο τον Φεβρουάριο του 2017 με πολλά εργαστήρια και πολιτιστικές δραστηριότητες για παιδιά μέσω του διεθνούς προγράμματος μετεκπαίδευσης και υποτροφιών START – Create Cultural Change. Το τελευταίο διάστημα το βραβευμένο πρόγραμμα συνεχίζει το ταξίδι του στη Κω, τη Λέρο και την Τήλο. «Μου άρεσε πολύ που γνωριστήκαμε και αρχίσαμε να ζωγραφίζουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα», γράφει ο Κλέαντο. «Μου άρεσε που δούλεψα με άλλα παιδιά και βγάλαμε φωτογραφίες στην Αγία Μαρίνα και στο Μουσείο. Μου άρεσε που παίξαμε ποδόσφαιρο όταν τέλειωσε η παρουσίαση», έγραψε ο Fardin Ibrahimi, μαθητής της Ε’ τάξης.

«Η βασική μας ιδέα είναι να χρησιμοποιήσουμε τη μη τυπική εκπαίδευση ως εργαλείο επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης για τα παιδιά των προσφύγων, αλλά και για τα παιδιά της τοπικής κοινωνίας. Αυτή η δραστηριοποίηση ενδεχομένως να αποτελεί και ένα μεταβατικό στάδιο για ένταξη στο σχολείο», εξηγεί ο επικεφαλής του προγράμματος Κώστας Κορρές, ο οποίος κατά τη διάρκεια της πρακτικής του άσκησης στο Αμβούργο πραγματοποίησε ένα εργαστήριο animation με παιδιά προσφύγων και παιδιά Δημοτικού σχολείου το οποίο βραβεύτηκε ως καλή διαπολιτισμική εκπαιδευτική πρακτική στην Γερμανία.

Οι δραστηριότητες δεν περιορίζονται στα καθιερωμένα, ανοίγονται σε πολλά πεδία και εστιάζουν στη χρήση νέων μέσων. «Πραγματοποιήθηκε εργαστήριο animation, μουσικό εργαστήριο, εργαστήριο ραδιοφωνικού σταθμού, φωτογραφίας, κι ένα εργαστήριο θεάτρου σκιών και ήχου σε συνεργασία με την κολεκτίβα καλλιτεχνών MUS-e από το Βέλγιο οι οποίοι δραστηριοποιούνται για περισσότερο από 15 χρόνια στην κοινωνική ένταξη παιδιών μεταναστών και προσφύγων. Ο δεύτερος άξονας πάνω στον οποίο δουλέψαμε αφορά τη δικτύωση και τη σύνδεση με την τοπική κοινωνία. Σε αυτό το πλαίσιο, διοργανώσαμε κινηματογραφικές προβολές σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, εκθέσεις φωτογραφίας και άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις π.χ. συναυλία και παιδική παράσταση με τους Burger Project».

Σε κάθε εργαστήριο υπάρχει και ένα δημιουργικό τελικό αποτέλεσμα από τα παιδιά. Στο εργαστήριο animation για παράδειγμα έφτιαξαν μικρού μήκους ταινίες με θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα. «Οι περισσότεροι πρόσφυγες είναι από τη Συρία και το Αφγανιστάν. Ολα τα παιδιά έχουν ανεπτυγμένη τη δημιουργικότητα, επομένως χρειάζεται να δεχτούν τα κατάλληλα ερεθίσματα για να την αναπτύξουν. Μετράει κυρίως η ομαδικότητα και η συνεργασία. Τα έργα τους είναι ομαδικά επομένως δεν μας ενδιαφέρει να βρούμε κάποιο μεγάλο ταλέντο ή κάποια ιδιοφυία. Οι διαφορές κουλτούρας, γλώσσας και δεξιοτήτων δεν αποτελούν εμπόδιο για τα παιδιά. Η τέχνη, το παιχνίδι και η δημιουργία θα τους ενώσει.».

Το πιο σημαντικό που πέτυχε το πρόγραμμα ήταν να δώσει τη δυνατότητα σε αρκετά παιδιά να γραφτούν στο σχολείο. «Υπήρξαν παιδιά που δεν είχαν προηγουμένως άλλες δραστηριότητες και μέσα από αυτή τη δράση κατάφεραν να κοινωνικοποιηθούν. Υπήρξαν ακόμα και έφηβοι που απέκτησαν φίλους από το εργαστήριο ραδιοφώνου και βρήκαν διεξόδους στην καθημερινότητα τους. Η εμπειρία αυτή ήταν εξαιρετική. Το πρόβλημα είναι τεράστιο. Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα της RSA, υπάρχουν 20000 παιδιά στην Ελλάδα και μόνο το ένα τέταρτο από αυτά έχει εγγραφεί στο σχολείο. Επίσης στα νησιά δεν διοργανώνονται συχνά πολιτιστικά δρώμενα».

Οι δράσεις στηρίχτηκαν από φίλους εθελοντές, καθώς και τους γονείς, τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς όπως και από αρκετούς άλλους φορείς. «Στην αρχή υπήρχε κάποια διστακτικότητα, τα κρατήματα όμως έσπασαν πολύ γρήγορα. Τα παιδιά μαθαίνουν εύκολα να επικοινωνούν και να δημιουργούν στα πλαίσια μιας πολυπολυτισμικής κοινωνίας».

Υπάρχει όμως κάποια ουσιαστική διέξοδος για τα παιδιά; «Θέλω να είμαι αισιόδοξος. Η βιωματική εκπαίδευση δεν είναι τόσο διαδεδομένη ακόμα, ωστόσο πέτυχε τον σκοπό της και υπήρξε η διάθεση να επαναλάβουμε εργαστήρια και εκδηλώσεις. Χρειάζονται όμως και τεχνικές υποδομές και υποστήριξη σε επίπεδο τοπικών και εθνικών φορέων προκειμένου να διοργανώνονται σε συστηματική βάση κοινωνικοπολιτιστικές παρεμβάσεις. Είναι σημαντικό και για το Υπουργείο Παιδείας να αναγνωρίσει την αξία της βιωματικής εκπαίδευσης και της τέχνης. Τα παιδικά χαμόγελα όμως είναι πάντοτε το πιο σημαντικό».

Οι συνθήκες δεν είναι ίδιες σε κάθε νησί, ενώ οι πρόσφυγες έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με τεράστιες δυσκολίες. «Τα νησιά δεν είναι μόνιμος τόπος διαμονής. Οι άνθρωποι αυτοί δεν μπορούν να ξεκινήσουν τη ζωή τους με μία αίσθηση συνέχειας στις δραστηριότητες στις οποίες εντάσσονται. Η σχέση με τα παιδιά πρέπει να γίνει πιο ουσιαστική. Για αυτό προσπαθούμε να μεταφέρουμε τις δραστηριότητες μας και στην Αθήνα, εκεί που ζουν σε πιο μόνιμη βάση χιλιάδες παιδιά προσφύγων». Το πρόγραμμα ολοκληρώνει τον κύκλο του στα τέλη του Απριλίου, αλλά επιδιώκει να συνεχίσει να δραστηριοποιείται και σε άλλα νησιά με αντίστοιχες πρωτοβουλίες.

Info:

To Ani-Mate & Meet the Other υλοποιείται μέσω του προγράμματος μετεκπαίδευσης και υποτροφιών START-Create Cultural Change και υποστηρίζεται από το Κοινωφελές

Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση και το Ίδρυμα Μποδοσάκη.

Ιστοσελίδα/ site: https://animateandmeettheo.wixsite.com/animate

https://animateandmeettheo.wixsite.com/summerphase

youtube: https://www.youtube.com/channel/UCbfpFzYdRliEh31rW6w6Vmg

Σελίδα facebook: https://www.facebook.com/animateandmeettheother/

Πηγή: εφημερίδα Documento

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.