Onassis Fast Forward Festival 5 – Athens – PARK FABLES

Χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη ίχνη ιστορίας και μνήμης, αποσπάσματα ταυτοτήτων και βιωμάτων, η διεθνούς εμβέλειας ρωσική κολεκτίβα Chto Delat, σε συνεργασία με τον εικαστικό και μουσικό Anton Kats, καλλιεργούν, μετά από πρόταση της Στέγης, στο εύφορο Πεδίον του Άρεως. Μέσα από μια θεατρική παράσταση, έναν ραδιοφωνικό σταθμό, εφήμερες εικαστικές παρεμβάσεις και παράλληλες δράσεις, δημιουργούν ένα μυθοπλαστικό πεδίο, μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, σε έναν από τους πιο πολύσημους δημόσιους χώρους στην Αθήνα.

5ae062751dc5242f0e8b456d

2-16 Μαΐου 2018 | Παραστάσεις: 2, 5, 6, 12, 13, 16 Μαΐου | 19:00

Πεδίον του Άρεως

Η διεθνούς εμβέλειας κολεκτίβα Chto Delat, που συνδυάζει πολιτική θεωρία, τέχνη και ακτιβισμό, έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα. Με πλούσια εμπειρία καλλιτεχνικών δράσεων σε δημόσιους χώρους διαφόρων πόλεων και σε σύμπραξη με τον εικαστικό και μουσικό Anton Kats, δημιουργούν στο πλαίσιο του Onassis Fast Forward Festival 5, Athens (2-16 Μαΐου) ένα μεγάλης κλίμακας πρότζεκτ εκτός Στέγης, το Park Fables (Μύθοι του Πάρκου), ένα πλέγμα δράσεων που καλλιεργείται στο εύφορο Πεδίον του Άρεως, ως μια δοκιμή νέων τρόπων ενεργοποίησής του.

Εξοπλισμένο με διαφορετικές αισθητικές γλώσσες, εκφραστικά μέσα και τρόπους, αλλά και θεμελιωμένο στα ευρήματα μιας πρωτότυπης και ευρείας διεπιστημονικής έρευνας, το πρότζεκτ συνδιαλέγεται με ετερόκλητα θραύσματα της μνήμης του πάρκου και στέκεται κριτικά απέναντι στα εθνικά αφηγήματα, τα άκαμπτα στερεότυπα και τις παγιωμένες ταυτότητες. Το Park Fables αναδύεται μέσα από τη ζωή του πάρκου στο παρόν και εκτείνεται στους διαφορετικούς του χώρους και χρόνους· δημιουργεί ένα εφήμερο πεδίο μυθοπλαστικών συνδέσεων μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, προκαλώντας συναντήσεις μεταξύ ιστορίας και μνήμης, μεταξύ διαφορετικών ανθρώπων, επιθυμιών και εμπειριών, μεταξύ των διαφορετικών καταστάσεων και ταυτοτήτων που διαμορφώνονται στο Πεδίον του Άρεως.

Οι δράσεις του Park Fables περιλαμβάνουν εφήμερες καλλιτεχνικές, ψυχαγωγικές και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που συνομιλούν με την πολιτιστική κληρονομιά του πάρκου: μια θεατρική παράσταση και ένας ραδιοφωνικός σταθμός / χώρος ακρόασης αποτελούν τον πυρήνα του έργου, που πλαισιώνεται από προσωρινές εικαστικές εγκαταστάσεις και παράλληλες δράσεις. Όλες οι παρεμβάσεις καλούν το κοινό να σκεφτεί και να συζητήσει, να διαπραγματευτεί τις πολυπλοκότητες της σύγχρονης πολιτικοκοινωνικής κατάστασης, με διάθεση ανάδειξης διαφορετικών τρόπων διαχείρισης και χρήσης των δημόσιων χώρων και επανεπινόησης του ρόλου των χώρων ψυχαγωγίας. Σημείο αναφοράς και κόμβος συναντήσεων, κατά τις δράσεις του Park Fables, αποτελεί ένα ειδικά σχεδιασμένο περίπτερο, στο οποίο συστεγάζονται ο ραδιοφωνικός σταθμός και μια βιβλιοθήκη.

Park Fables

2, 5, 6, 12, 13 & 16 Μαΐου | 19:00 (διάρκεια: περίπου 2 ώρες) | Σημείο εκκίνησης: Περίπτερο | Κατάλληλο για θεατές 15+

Η περφόρμανς του Park Fables ξεκινά με ξεναγήσεις, οι οποίες εκτυλίσσονται μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας μέσα στο πάρκο του Πεδίου του Άρεως. Κάθε διαφορετική διαδρομή, μέσα από την οπτική γωνία διαφορετικής αφήγησης, οδηγεί το κοινό σε ένα θεατρικό έργο σύγχρονων μύθων. Αντλώντας έμπνευση από τη λογική των Μύθων του Αισώπου, κάθε μύθος αποτελείται από μια ιστορία, η οποία εμψυχώνεται από κούκλες και φέρνει στην επιφάνεια «ηθικά διδάγματα», ανοιχτά σε ερμηνείες.

Για τις παραστάσεις (19:00) είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας.

Δυνατότητα προκράτησης θέσεων στο [email protected].

Τα δελτία εισόδου θα διανέμονται 1 ώρα πριν την έναρξη στον χώρο της εκδήλωσης.

Για τις υπόλοιπες δράσεις είσοδος δωρεάν χωρίς δελτία εισόδου.

*Προτείνουμε το κοινό να φοράει άνετα ρούχα και παπούτσια.

Dirty Athens Brass Band

2 Μαΐου | 22:00 | Πλατεία Πρωτομαγιάς (Yπαίθριο θέατρο)

H Dirty Athens Brass Band δημιουργήθηκε στην Αθήνα τον Νοέμβριο του 2014, με αφορμή την κοινή αγάπη των μελών της για τη μουσική και, ειδικότερα, για τον ξεχωριστό ήχο που παράγεται από τον συνδυασμό πνευστών και κρουστών μουσικών οργάνων. Εμπνέεται από τα μουσικά σύνολα της Νέας Ορλεάνης και έχει ευρύ φάσμα μουσικών επιλογών.

Ράδιο Πεδίο

2-16 Mαΐου | 10:00-21:00 | Περίπτερο

To Ράδιο Πεδίο είναι ένας διαδραστικός ραδιοφωνικός σταθμός περιορισμένης εμβέλειας (narrowcast) στο πάρκο. Είναι ένας ανοιχτός χώρος ακρόασης που υφαίνει ένα δίκτυο εκπομπών και λήψεων. Ως ηχητικό γλυπτό και πεδίο μάθησης, το Ράδιο Πεδίο ενισχύει τις υποδομές ήχου και φωνής στο δημόσιο χώρο, περιλαμβάνοντας συζητήσεις και εργαστήρια, παρουσιάσεις και προβολές, βιβλιοθήκη και απροσδόκητες συναντήσεις.

ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ

Ράδιο Πεδίο: Δημόσιες Συζητήσεις στο πάρκο του Πεδίου του Άρεως

Επιμέλεια Συζητήσεων: Παυσανίας Καραθανάσης, Anton Kats, Dmitry Vilensky

Συντονιστής: Παυσανίας Καραθανάσης

Το πάρκο και η πόλη: Αντανακλάσεις της ζωής στο πάρκο και τις περιοχές γύρω του στο παρελθόν και το παρόν

4 Μάϊου | 17:00-19:00

Μια συζήτηση μεταξύ ερευνητών και συγγραφέων, που συνέβαλαν στην έκδοση της εφημερίδας του Park Fables, σχετικά με θέματα που αφορούν την ιστορία, την αρχιτεκτονική, την αστικοποίηση και τις βιωμένες εμπειρίες του πάρκου.

Συμμετέχουν:

Κώστας Μωραΐτης (Αρχιτέκτονας, Καθηγητής Σχολής Αρχιτεκτόνων, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο), Θανάσης Γάλλος (Δρ. Ευρωπαϊκής Ιστορίας, Ερευνητής ΑΣΚΙ), Αθηνά Σταματοπούλου (Αρχιτέκτονας, Υποψήφια διδάκτωρ Σχολής Αρχιτεκτόνων, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο), Μαρία Σαμπατακάκη (Ιστορικός, Ομάδα παραγωγής Δημόσιας Ιστορίας “hιστορισταί”), Μιχάλης Φέστας (Ιστορικός, Ξεναγός)

Ράδιο Πεδίο: Φωνή και ραδιοφωνική αναμετάδοση στους δημόσιους χώρους

5 Μαΐου | 17:00-18:30

Μία συζήτηση μεταξύ καλλιτεχνών και ακαδημαϊκών σχετικά με θέματα αναμετάδοσης της φωνής στον δημόσιο χώρο μέσω του ραδιοφώνου. Το ραδιόφωνο ως ερώτηση σχετικά με τη δράση του μέσου και ως ένα στρατηγικό εργαλείο για την παραγωγή (εθνικής) μνήμης και ταυτότητας. Ποιος μεταδίδει τι και για ποιον; Τι είναι μια μετάδοση και για ποιους λόγους μεταδίδεται;

Συμμετέχουν:

Anton Kats (Εικαστικός, Μουσικός), Πάνος Πανόπουλος (Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου), Αλεξάνδρα Κουμαντάκη (Εικαστικός, Sound Artist), Άγγελος Κράλλης (Εικαστικός, Μουσικός – CHICKN), Άννα Παπαέτη (Δρ. Μουσικολογίας, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια, Πάντειο Πανεπιστημίο)

«Δεν φεύγω από το πάρκο πριν πέσει ο ήλιος»: Αστεγία και περιθωριοποίηση στο αστικό περιβάλλον

6 Μαΐου| 17:00-18:30

Μια συζήτηση σχετικά με τις πολλαπλές πλευρές του αστικού φαινομένου της έλλειψης στέγης. Επαγγελματίες της υποστήριξης αστέγων ανταλλάσσουν εμπειρίες και οπτικές.

Συμμετέχουν:

Ιωάννα Ψημούλη (Ψυχολόγος, Συντονίστρια του προγράμματος «Φροντίδα εν κινήσει», Υπεύθυνη της δουλειάς στον δρόμο-Street Work, PRAKSIS), Αιμιλία Δούκα

(Υπεύθυνη Επικοινωνίας & Κοινωνικών Προγραμμάτων περιοδικό δρόμου «σχεδία»)

«Ερχόμαστε εδώ για να είμαστε ελεύθεροι και οι δυο μας»: Συζήτηση για τις σχέσεις ανθρώπων και ζώων στους ανοιχτούς χώρους των πόλεων

11 Μαΐου | 17:00-19:00

Μια συζήτηση για τα ζητήματα της σχέσης μεταξύ ανθρώπων και ζώων στο αστικό περιβάλλον. Τόσο τα δεσποζόμενα όσο και τα αδέσποτα ζώα ζουν μαζί με τους ανθρώπους στις πόλεις. Πώς όμως σχετιζόμαστε με τα άλλα έμβια όντα με τα οποία μοιραζόμαστε τις πόλεις μας;

Συμμετέχουν:

Μενέλαος Καραμαγγιώλης (Σκηνοθέτης), Νίκος Τσιάμης (Επαγγελματίας Προπονητής Σκύλων, Σύμβουλος Ανατροφής & Κηδεμονίας Σκύλων), Ειρήνη Μολφέση (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Φιλοζωικής Ομοσπονδίας)

Να κρύβεσαι ή να μην κρύβεσαι; Συζήτηση σχετικά με την πολιτική της «απόκρυψης» των στιγματισμένων πρακτικών στους αστικούς χώρους

12 Μαΐου | 17:00-18:30

Μια συζήτηση σχετικά με τη χρήση ουσιών στους δημόσιους χώρους της πόλης, μεταξύ επαγγελματιών από οργανισμούς που παρεμβαίνουν στο κέντρο της Αθήνας στο ζήτημα της χρήσης ουσιών και κοινωνικών επιστημόνων που ασχολούνται με ζητήματα περιθωριοποιημένων ομάδων στα αστικά κέντρα.

Συμμετέχουν:

Αγγελική Κίτσιου (Δρ. Κοινωνιολογίας, Στέλεχος Τμήματος Έρευνας OKANA), Τάσος Σμετόπουλος (Ιδρυτής και Συντονιστής της ΜΚΟ Standing for People – STEPS)

«Παίζω το αγαπημένο μου παιχνίδι στο πάρκο»: Συζήτηση σχετικά με τα παιχνίδια, τον ανταγωνισμό και την κοινωνικότητα στους ανοιχτούς χώρους των πόλεων

13 Μαΐου | 17:00 – 18:30

Το σκάκι, το τάβλι και το ντόμινο παίζονται καθημερινά στο πάρκο. Πώς αυτά τα παιχνίδια γίνονται τρόποι συγκρότησης κοινωνικών σχέσεων; Μια συζήτηση περί κοινωνικότητας, ανταγωνισμού και διασκέδασης στους αστικούς ανοιχτούς χώρους.

Συμμετέχουν:

Εκπρόσωποι του Σκακιστικού Τμήματος του Πανελληνίου Γυμναστικού Συλλόγου,

Εκπρόσωπος της ομάδας Pétanque του περιοδικού δρόμου «σχεδία»

* Η ομάδα Pétanque του περιοδικού «σχεδία» θα παίζει στο πάρκο

Τι να κάνουμε; Το έργο δημόσιας τέχνης ως εργαλείο μεταμορφώσεων

15 Μαΐου | 17:00 – 19:00

Μια συζήτηση μεταξύ καλλιτεχνών και επιμελητών σχετικά με τα έργα δημόσιας τέχνης και τις δυνατότητές τους να συμβάλουν στη δημιουργία μιας ισότιμης και συμμετοχικής δημόσιας σφαίρας. Πώς μπορούν τα έργα δημόσιας τέχνης να συμμετέχουν στην παραγωγή γνώσης, να είναι κοινωνικά χρήσιμα ή βιώσιμα, αλλά την ίδια στιγμή να διατηρούν αισθητική και καλλιτεχνική σημασία; Τη συζήτηση θα συντονίσει η Δέσποινα Ζευκιλή, Κριτικός Τέχνης, Διευθύντρια Σύνταξης του περιοδικού Αθηνόραμα και Μέλος της Προσωρινής Ακαδημίας Τεχνών

Συμμετέχουν:

Κάτια Αρφαρά (Καλλιτεχνική Διευθύντρια Θεάτρου και Χορού, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση), Dmitry Vilensky (Εικαστικός, Επιμελητής – Chto Delat), Συραγώ Τσιάρα (Ιστορικός Τέχνης, Διευθύντρια Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης), Ελπίδα Καραμπά (Επιμελήτρια, Θεωρητικός Τέχνης)

ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

2-16 Μαΐου

Λεωφόρος των Ηρώων

Η Λεωφόρος των Ηρώων αποτελεί χαρακτηριστικό σημείο του Πεδίου του Άρεως με έντονη ιστορική-μνημειακή και συμβολική αξία: οι Μύθοι του Πάρκου περνούν ανάμεσα από τις προτομές των Ηρώων της Επανάστασης του 1821, εμπλουτίζοντας το πεδίο τους με ιστορικές φράσεις γραμμένες σε πανό.

Πλατεία Πρωτομαγιάς

Σημαίες με «Τα πιο διάσημα πτηνά του Πεδίου του Άρεως», τοποθετούνται γύρω από το αμφιθέατρο στην Πλατεία Πρωτομαγιάς και εμπνέονται από την πλούσια δημόσια θεατρική ζωή του πάρκου. Φράσεις που ειπώθηκαν από επαναστάτες του θεάτρου του 20ού αιώνα, όπως ο Μπέρτολτ Μπρεχτ και ο Αουγκούστο Μπόαλ, αλλά και από κάποιες εμβληματικές προσωπικότητες του ελληνικού θεάτρου, γράφονται στα πανό και υπενθυμίζουν τη δυναμική χειραφέτησης των θεατρικών πρακτικών.

Ο Φόρμιγγας των φυτών

Περίπτερο

Τι μουσική μπορούν να παράγουν τα φυτά; Η ηχητική εγκατάσταση της Αλεξάνδρας Κουμαντάκη και του Περικλή Λαζάρου δημιουργείται μέσα από την ηχοποίηση των φυτών, δηλαδή τη μετάφραση των δεδομένων τους σε μουσική.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Μαθήματα ποδηλάτου για ενήλικες

5 Μαΐου | 10:30 – 14:30

Ποδηλασία

6 Μαΐου | 12:00 – 14:00 & 17:00 – 19:00 | Περίπτερο

Ποδηλατάδες και μαθήματα ποδηλάτου για ενήλικες εμπλουτίζουν τις δυνατότητες εξερεύνησης του πάρκου, προσφέροντας μια διαφορετική εμπειρία, πέραν του περίπατου. Οι δράσεις πραγματοποιούνται σε συνδιοργάνωση με την MBike. Σε συνεργασία με την οργάνωση «Μέλισσα», οι γυναίκες που εντάσσονται στο δίκτυό της θα έχουν ευκαιρία εκμάθησης ποδηλάτου, μέσα από τη συμμετοχή τους στα μαθήματα.

Τουρνουά σκακιού

11-13 Μαΐου | 12:00 | Περίπτερο

Το σκάκι, το ντόμινο και το τάβλι είναι χαρακτηριστικά παιχνίδια στις δραστηριότητες των ανθρώπων που συχνάζουν στο πάρκο. Το ερασιτεχνικό τουρνουά σκακιού είναι ανοιχτό σε όλους και πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με τον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο. Πρόκειται για μια δράση που γίνεται για πρώτη φορά στο Πεδίον του Άρεως, αφήνοντας ανοιχτή την προοπτική συνέχειας και καθιέρωσής της.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Ξαναφτιάχνοντας τη ζωή με το περιοδικό δρόμου «σχεδία»

8 Μαΐου | 17:00 – 19:00

Περίπτερο

Στο εργαστήριο, θα μάθουμε πώς τα παλιά, απούλητα τεύχη του περιοδικού δρόμου «σχεδία» μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν και να μεταμορφωθούν σε προϊόντα υψηλής αισθητικής και ποιότητας, δίνοντας μια νέα ευκαιρία, νέα μορφή, νέα ζωή σε κάτι φαινομενικά «άχρηστο», «σκουπίδι». Θα γίνει πρακτική παρουσίαση του «σχεδία αρτ» (Upcycling Project), ενός κοινωνικού προγράμματος του περιοδικού «σχεδία» που πραγματοποιείται από άστεγους και/ή ανθρώπους που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Τα ξωτικά του πάρκου

25 Απριλίου, 2, 8 & 16 Μαΐου

Έχοντας ως πηγή έμπνευσης το Πεδίο του Άρεως, μαθητές δημοτικού σε συνεργασία με τον κουκλοπαίκτη και κουκλοποιό Στάθη Μαρκόπουλο μεταμορφώνονται σε «Ξωτικά του Πάρκου» μέσα από τις κούκλες από φυσικά υλικά και ανακυκλώσιμα σκουπίδια που θα φτιάξουν κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου. Παράλληλα θα δημιουργήσουν ένα δικό τους, ομαδικό δρώμενο που θα μας παρουσιάσουν στην πλατεία Πρωτομαγιάς στο τέλος του εργαστηρίου.

Το πάρκο και η πόλη

Βιωματικό εργαστήριο που προσκαλεί μαθητές Γυμνασίων της ευρύτερης περιοχής του πάρκου να εξερευνήσουν μαζί με τους καθηγητές τους το πάρκο από διαφορετικές οπτικές γωνίες και να απαντήσουν στην ανοιχτή ερώτηση «Πώς συνδέεται το πάρκο με την πόλη;».

Συντελεστές

Σύλληψη-Συντονισμός: Chto Delat (Tsaplya Olga Egorova, Nina Gasteva, Nikolay Oleynikov, Dmitry Vilensky) σε συνεργασία με τον Anton Kats

Επιμέλεια πρότζεκτ: Κάτια Αρφαρά

Eπιτόπια και βιβλιογραφική έρευνα: Αθηνά Σταματοπούλου, Παυσανίας Καραθανάσης

Ιστορική και αρχειακή έρευνα: Μαρία Σαμπατακάκη, Μιχάλης Φέστας

Οργάνωση παραγωγής: Μαντώ Γιαννίκου

Εκτέλεση παραγωγής: Γιώργος Τσίτσας

Βοηθός εκτέλεσης παραγωγής: Μιχάλης Βραχλιώτης

Σχεδιασμός & κατασκευή κουκλών: Στάθης Μαρκόπουλος – Κουκλοθέατρο Αγιούσαγια

Γραφικά & Σχεδιασμός εντύπου οδηγιών και εφημερίδας: busy building

Narrator: Σπύρος Ανδρεόπουλος

Μετάφραση από τα ρώσικα: Ιρίνα Σμυσλιάεβα, Ερι Κύργια

Guided Tours: Μαρία Πετεινάκη, Γιώργος Παπαδόπουλος, Παυσανίας Καραθανάσης

Χορευτές: Γιάννης Αντωνίου, Ξένια Βλάχου-Κογχυλάκη, Κατερίνα Γεβετζή, Χριστίνα Ζαχαρία, Κωνσταντίνα Μπάρκουλη, Μαργαρίτα Τρίκκα, Δήμητρα Χαραλαμπίδου, Αντώνης Πριμηκύρης, Αντριάν Κολαρίτζ

Χειρισμός μαριονέτας: Στάθης Μαρκόπουλος – Κουκλοθέατρο Αγιούσαγια

Operator ραδιοφώνου: Παυσανίας Καραθανάσης

Ανάθεση & Παραγωγή: Onassis Culture/FFF

Σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής

Διαβάστε περισσότερα

Το Park Fables υλοποιήθηκε μετά από ανάθεση που έγινε στους καλλιτέχνες από τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο του Onassis Fast Forward Festival 5, Athens. Αναπτύχθηκε μέσα από πολύμηνη συνεργασία πολλών ανθρώπων, που συνέβαλαν σε διαφορετικές πτυχές του. Καθοριστικής σημασίας ήταν η εκτεταμένη έρευνα που έγινε σε ποικίλες κατευθύνσεις: η επιτόπια, ιστορική, ανθρωπολογική, βιβλιογραφική και αρχειακή έρευνα, που πραγματοποιήθηκε ειδικά για το Park Fables, «έσκαψε» στα διαφορετικά βάθη του Πεδίου του Άρεως, έφερε στο φως και συγκέντρωσε πρωτότυπο και αδημοσίευτο υλικό, σε διαρκή συμπόρευση με τη συχνή παρουσία των Chto Delat και του Άντον Κατς στο άμεσο βίωμα του πεδίου.

Το Πεδίον του Άρεως είναι ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια αστικά πάρκα της Αθήνας. Ως πάρκο, αρχίζει να ενσωματώνεται στη δημόσια σφαίρα στις αρχές του 20ού αιώνα, στη δεκαετία του 1950 ζει ήδη την ακμή του, ως ιδιαίτερα δημοφιλής προορισμός ψυχαγωγίας και ελεύθερου χρόνου, ενώ σήμερα κύρια χαρακτηριστικά του Πεδίου του Άρεως, πέραν της πλούσιας και σπάνιας χλωρίδας του, είναι η ετερογένεια του πληθυσμού και των δραστηριοτήτων που καθημερινά το ενεργοποιούν με έναν αμφίσημο τρόπο. Ειδοποιό στοιχείο, που διατρέχει τις πολλαπλές ταυτότητες του πάρκου στον χρόνο, αποτελούν τα θραύσματα ιστορίας, τα οποία είναι ικανά να σχηματίσουν συνέχειες της ιστορίας της νεότερης Ελλάδας.

Η ονομασία «Πεδίον του Άρεως» μαρτυρεί το παρελθόν του πάρκου, όταν ο χώρος αυτός φιλοξενούσε δραστηριότητες του στρατού, κατά την περίοδο της βασιλείας του Όθωνα. Αν και η ονομασία παραπέμπει στον αρχαιοελληνικό Ολύμπιο θεό του πολέμου, στην πραγματικότητα προέρχεται από τα λατινικά: Campus Martius ονομαζόταν ένας υπαίθριος χώρος δημόσιων συγκεντρώσεων στην αρχαία Ρώμη, αφιερωμένος στον αντίστοιχο ρωμαϊκό θεό του πολέμου (Mars). Στη νεότερη εποχή, η ονομασία Campus Martius συχνά αναφέρεται σε πεδία όπου λαμβάνουν χώρα στρατιωτικές ασκήσεις· αντίστοιχα «Πεδία του Άρεως» υπάρχουν στο Παρίσι και στην Αγία Πετρόπουλη.

Οι Chto Delat (Τι να κάνουμε;) είναι μια ομάδα εργασίας αποτελούμενη από καλλιτέχνες, κριτικούς, στοχαστές και συγγραφείς από τη Ρωσία, η οποία ιδρύθηκε το 2003 στην Αγία Πετρούπολη, με στόχο τη συγχώνευση των πεδίων της πολιτικής θεωρίας, της τέχνης και του ακτιβισμού. Η κολεκτίβα Chto Delat βλέπει τον εαυτό της ως ένα καλλιτεχνικό κύτταρο, αλλά και ως κοινοτικό μοχλευτή μιας ποικιλίας πολιτιστικών δραστηριοτήτων, η οποία αποσκοπεί στην πολιτικοποίηση της «παραγωγής γνώσης». Η καλλιτεχνική δραστηριότητα της ομάδας υλοποιείται μέσα από ένα ευρύ φάσμα μέσων και πρακτικών –από βίντεο και θεατρικές παραστάσεις μέχρι ραδιοφωνικά προγράμματα και τοιχογραφίες– και περιλαμβάνει καλλιτεχνικά πρότζεκτ, σεμινάρια και δημόσιες καμπάνιες. Τα έργα τους χαρακτηρίζονται από τη χρήση της τεχνικής της αποστασιοποίησης, υπερρεαλιστικών σκηνικών, τυπικότητας και, πάντοτε, αναλύσεων πάνω σε συγκεκριμένες περιπτώσεις κοινωνικής και πολιτικής διαπάλης. Η αισθητική της ομάδας βασίζεται επίσης στην αιρετική ανάγνωση των καλλιτεχνικών εργαλείων που προσέφεραν ο Bertolt Brecht, ο Jean-Luc Godard και ο Rainer Werner Fassbinder. Το έργο της κολεκτίβας έχει εκτεθεί σε πολλά φεστιβάλ και Μπιενάλε διεθνώς (ανάμεσά τους: MUAC, Μεξικό, 2017· KOW, Βερολίνο, 2017· Μπιενάλε Σάο Πάολο, 2014· Μπιενάλε Γκουάνγκτζου, 2012· Institute of Contemporary Art, Λονδίνο, 2010), ενώ συγχρόνως αποτελεί τμήμα μεγάλων συλλογών και μουσείων, όπως του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης (ΜoΜΑ) στη Νέα Υόρκη, του Μουσείου Βασίλισσας Σοφίας στη Μαδρίτη, του Centre Pompidou στο Παρίσι και του Kadist Art Foundation στο Σαν Φρανσίσκο.

Οι Chto Delat διακρίνονται για τη μεγάλη εμπειρία τους σε δράσεις σε δημόσιους χώρους, ενώ έχουν πραγματοποιήσει πολλά έργα που διαπραγματεύονται τη συνθήκη του μνημείου, μέσα από τη συμμετοχή τους σε διεθνείς εκθέσεις, τη διοργάνωση θερινών ακαδημιών, καθώς και την εκδοτική και ακτιβιστική τους δραστηριότητα, σε παγκόσμια κλίμακα.

Το όνομα της κολεκτίβας προέρχεται από το ομώνυμο ρωσικό δημοφιλές μυθιστόρημα (Chto Delat) του Nikolai Chernyshevsky (1863), το οποίο στα ελληνικά κυκλοφορεί με τίτλο Τι να κάνουμε; (μτφρ. Ελένη Μπακοπούλου, εκδόσεις Τόπος, 2014). Το βιβλίο αυτό του Νικολάι Τσερνισέφσκι άσκησε μεγάλη επίδραση στους σοσιαλιστικούς και αναρχικούς κύκλους της προεπαναστατικής Ρωσίας, ενώ επικριτικοί στον ουτοπικό του χαρακτήρα υπήρξαν ο Ντοστογιέφσκι και ο Τολστόι, ο οποίος μάλιστα «απάντησε» με ένα ομότιτλο βιβλίο. Χαρακτηριστική της επιρροής που άσκησε το βιβλίο στη ρωσική κοινωνία είναι η επιλογή του Λένιν να κυκλοφορήσει μια ομότιτλη μπροσούρα επαναστατικού περιεχομένου, το 1902.

Ο Anton Kats (γενν. 1983, Ουκρανία) είναι εικαστικός, μουσικός και χορευτής. Η πρακτική του, έχει τις καταβολές της στις ανεπίσημες καθημερινές σχέσεις που διαμείβονταν σε μια ζωντανή γειτονιά στη Χερσώνα της Ουκρανίας, ενώ συμπληρώθηκε από την αναγκαιότητα και τον πραγματισμό της αυτονομιμοποίησής του στην Ευρώπη, μέσω της εισόδου του στους επίσημους εκπαιδευτικούς θεσμούς. Αναπτύσσοντας ερευνητικά πρότζεκτ βασισμένα στην πρακτική, ο Κατς εξερευνά την ασάφεια της εικαστικής πρακτικής ως ένα ερώτημα εργαλειοποίησης και σκοπιμότητας και αναπτύσσει site-specific έργα που εμπλέκονται με δομές αυτοργάνωσης, αυτοεκπαίδευσης, περιθωριοποιημένων ανθρώπων και μη-κανονιστικών προτύπων. Μεταξύ άλλων, έχει συμπράξει με μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) στην Αγία Πετρούπολη, το Βερολίνο, το Κίνγκστον και το Λονδίνο πραγματοποιώντας καλλιτεχνικές παρεμβάσεις, προγράμματα και εκθέσεις σε συνεργασία με τους κατοίκους του περιθωρίου των πόλεων. Τα έργα του έχουν εκτεθεί και παρουσιαστεί σε χώρους του Λονδίνου, όπως οι Serpentine Galleries, η Tate Modern και η Tate Britain, το Victoria and Albert Museum και η γκαλερί The Showroom, καθώς και στην documenta 14 (Αθήνα και Κάσελ της Γερμανίας), το 2017.

H ιδέα του ραδιοφωνικού σταθμού, στην οποία βασίζεται και το Radio Pedio, αποτελεί ειδοποιό στοιχείο της ταυτότητας μιας σειράς έργων του Άντον Κατς. Πρόκειται για ραδιοφωνικούς σταθμούς στενής εμβέλειας (narrowcast), που εκπέμπουν εντός περιορισμένων, τοπικών ορίων ή/και κοινοτήτων, σε αντιδιαστολή με τη λογική της αναμετάδοσης ευρείας εμβέλειας (broadcast).

Onassis Fast Forward Festival 5 – Athens

Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση έχει στον πυρήνα της ύπαρξής της την Αθήνα. Από τις 2 έως τις 16 Μαΐου μας καλεί να ανακαλύψουμε το 5ο Onassis Fast Forward Festival Athens. Από το Μουσείο της Ακρόπολης έως το Εθνικό Θέατρο, από τη Διπλάρειο Σχολή έως την Ίριδα, από το Αναγνωστήριο του Βαλλιάνειου κτιρίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος έως μια παλιά κατοικία στη Δεριγνύ, από τη Βιβλιοθήκη της Νομικής Σχολής (Παλαιό Χημείο) έως το Πεδίον του Άρεως και τους χώρους της Στέγης, το Onassis Fast Forward Festival 5 – Athens, με αναθέσεις, διεθνείς συμπαραγωγές και παγκόσμιες πρεμιέρες, ανιχνεύει τις ρωγμές του χρόνου στα όρια του μύθου και της μαρτυρίας, της εμπειρίας και της φαντασίας.

Καλλιτέχνες και ερευνητές από διάφορα μέρη ανά τον κόσμο διερευνούν τον καθοριστικό ρόλο της αρχαιολογίας στην κατασκευή των εθνικών αφηγήσεων και της συλλογικής μνήμης, αλλά και τη διαλεκτική σχέση της με την πολιτιστική κληρονομιά.

Στο FFF5 συμμετέχουν: Kader Attia, Matthew Barney, Ali Cherri, Chto Delat (Tsaplya Olga Egorova, Nina Gasteva, Nikolay Oleynikov, Dmitry Vilensky), Hikaru Fujii, Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, Iceland Dance Company (Erna Ómarsdóttir & Valdimar Jóhannsson), Anton Kats, Ragnar Kjartansson, Μέντη Μέγα, Leonardo Moreira, Rabih Mroué, Markus Öhrn, Walid Raad, Ho Rui An, Rayyane Tabet, Mark Teh, Ho Tzu Nyen, Akram Zaatari, Robert Zhao Renhui κ.ά.

Σύλληψη & Καλλιτεχνική Διεύθυνση Φεστιβάλ: Κάτια Αρφαρά

Γενική Διεύθυνση Παραγωγής: Δήμητρα Δερνίκου

Γενική Τεχνική Διεύθυνση: Λευτέρης Καραμπίλας

Εκτέλεση Παραγωγής: Βασίλης Παναγιωτακόπουλος

Οργάνωση Παραγωγής: Χριστίνα Πιτούλη

Γενικός Συντονισμός & Έρευνα: Μαρίνα Τρουπή

Συντονισμός Συζητήσεων και Εργαστηρίων: Μυρτώ Λάβδα, Ελεάννα Σεμιτέλου, Μαρίνα Τρουπή

Βοηθοί Εκτέλεσης Παραγωγής: Δέσποινα Σιφνιάδου, Ειρηλένα Τσάμη, Γιώργος Λιναρδάκης, Κωστής Λεβάντης

Σημείωμα Αφροδίτης Παναγιωτάκου, Διευθύντριας Πολιτισμού Ιδρύματος Ωνάση

Το Onassis Fast Forward Festival 5 – Athens διεκδικεί την έκπληξη στην πόλη που νομίζουμε ότι ξέρουμε. Δημιουργεί πεδία πειραματισμού για τους καλλιτέχνες και τους πολίτες, για να καταλάβουμε όσα μας συνδέουν και όσα μας χωρίζουν, για να δημιουργήσουμε παρά να προσδιορίσουμε μια κοινή επικράτεια, για να πυροδοτήσουμε συζητήσεις γύρω από το τι σημαίνει να ζει κανείς σήμερα σε πόλεις τραυματισμένες, ανήσυχες και, γι’ αυτό, ζωντανές. Το Onassis Fast Forward Festival 5 είναι εδώ για να διεγείρει την περιέργεια και να άρει την άρνηση για ό,τι συμβαίνει μπροστά στα μάτια μας, μέσα μας, γύρω μας.

Ένα φεστιβάλ τοπικό, γι’ αυτό και παγκόσμιο, εντοπισμένο και οικουμενικό. Ένα φεστιβάλ που θέλει να συνομιλήσει όχι μόνο με τον χώρο, αλλά κυρίως με την κατάσταση, συμπυκνώνοντας τον χρόνο και τον τόπο, βασισμένο στα ίδια τα υλικά της πόλης, που δεν είναι άλλα από τα διανύσματα της ζωής των ανθρώπων της. Έτσι, κυκλοφορεί στον δημόσιο και τον κοινωνικό χώρο, καταλαμβάνει κτίρια, επαναπροσδιορίζει το περιεχόμενό τους.

Η Αθήνα των πολυκατοικιών και των νεοκλασικών, της Ιστορίας και της αρχαιολογίας, της μνήμης και του παρόντος, του ματαιωμένου μεγαλείου και της παραπλανητικής νοσταλγίας, η Αθήνα των διαστρωματώσεων και των στρωματογραφικών κενών, με τα δικά της ίχνη βίας και καταστροφών, με τις δικές της ιστορικές ασυμφωνίες, αποκαλύπτεται.

Αναθέσεις, διεθνείς συμπαραγωγές και παγκόσμιες πρεμιέρες συνδέουν πρόσωπα και οργανισμούς, συγκεντρώνοντας στο κέντρο της πόλης εκείνους που θέλουν να αναρωτηθούν, αλλά κυρίως όσους η τυχαιότητα, και όχι η πρόθεση, τους φέρει κοντά σε όσα θα συμβούν.

Καλλιτέχνες του κόσμου, με αφετηρία τους τη Βηρυτό, το Βερολίνο, την Κουάλα Λουμπούρ, το Παρίσι, το Ρέικιαβικ, το Σάο Πάολο, τη Σιγκαπούρη, τη Στοκχόλμη και το Τόκυο –σε συνεργασία με Έλληνες καλλιτέχνες, ερευνητές και κατοίκους– ανασκάπτουν και επαναπροσδιορίζουν το αρχαίο και πρόσφατο παρελθόν της Αθήνας, έτσι όπως αυτό ψιθυρίζει ή κραυγάζει στο παρόν.

Σημείωμα Κάτιας Αρφαρά, Καλλιτεχνικής Διευθύντριας Onassis Fast Forward Festival 5

Σε μια χρονική περίοδο πολιτιστικού ιμπεριαλισμού και νεοαποικιακής ρητορικής, το 5ο FFF διερευνά το πεδίο μιας διευρυμένης αρχαιολογίας, που αμφισβητεί επιστημονικές βεβαιότητες και ιστορικές γραμμικότητες. Μέσα από επιτόπια και αρχειακή έρευνα, επιστημονική μεθοδολογία, επαναδράσεις και επανοικειοποιήσεις του αρχαίου και πρόσφατου παρελθόντος της Αθήνας, οι καλλιτέχνες αρθρώνουν έναν κριτικό στοχασμό πάνω στα μνημεία, τα τέχνεργα και τα κατάλοιπα. Αναθέσεις, συμπαραγωγές και επιτόπιες καλλιτεχνικές παρεμβάσεις σε δημόσιους οργανισμούς και ανοιχτούς χώρους της πόλης ανιχνεύουν τον σημαίνοντα ρόλο της αρχαιολογίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς στη διαμόρφωση εθνικών και θρησκευτικών ταυτοτήτων και, κατά συνέπεια, στην ερμηνεία της ιστορίας.

Με την εκταφή λανθανουσών αφηγήσεων, το φετινό φεστιβάλ μεταμορφώνεται σε παλίμψηστο, αποκαλύπτοντας τις χρονικές και χωρικές διαστάσεις των υλικών τεκμηρίων και τις πολλαπλές «αλήθειες» τους. Πώς μπορεί η τέχνη να διατηρήσει μια κριτική θέση απέναντι σε ρητορικές που στιγματίζουν το δημόσιο χώρο; Πώς μπορεί ένα καλλιτεχνικό έργο να αμφισβητήσει την αυταρχική κληρονομιά της δημόσιας μνήμης; Μπορούμε να επαναδιαπραγματευτούμε έννοιες όπως η πολιτιστική κληρονομιά σε μια πόλη σαν την Αθήνα, όπου τα κατάλοιπα του παρελθόντος θεωρούνται ως τα φυσικά τεκμήρια της αδιάλειπτης συνέχειας του ελληνικού πολιτισμού;

Με ένα δεκαπενθήμερο πρόγραμμα εγκαταστάσεων, περφόρμανς, εκθέσεων, προβολών, εργαστηρίων και δημόσιων διαλόγων, το φεστιβάλ επιχειρεί να δημιουργήσει ένα δυναμικό κοινό πεδίο ή, όπως το έθεσε ο Édouard Glissant, έναν ανοιχτό χώρο «ποιητικής αναγκαιότητας» όπου παράγονται συνεχώς σχέσεις μεταξύ των ιδεών και των φαντασιακών του ενός μέρους και των αντίστοιχων ενός άλλου.

Πληροφορίες

Onassis Fast Forward Festival 5 – Athens

Εντός & Εκτός Στέγης

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Συγγρού 107

2-16 Μαΐου 2018

Για τις παραστάσεις (19:00) είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας.

Δυνατότητα προκράτησης θέσεων στο [email protected].

Τα δελτία εισόδου θα διανέμονται 1 ώρα πριν την έναρξη στον χώρο της εκδήλωσης.

Για τις υπόλοιπες δράσεις είσοδος δωρεάν χωρίς δελτία εισόδου.

*Προτείνουμε το κοινό να φοράει άνετα ρούχα και παπούτσια.

http://www.sgt.gr/gre/SPG2138/ 

Διπλός ισχυρός σεισμός ταρακούνησε τη μισή Ελλάδα: Τι είναι γνωστό μέχρι τώρα – Οι πρώτες εκτιμήσεις

σεισμός

Διπλός ισχυρός σεισμός ταρακούνησε τη μισή Ελλάδα: Τι είναι γνωστό μέχρι τώρα – Οι πρώτες εκτιμήσεις

Δύο ισχυροί σεισμοί σημειώθηκαν στην Ηλεία - Οι πρώτες εκτιμήσεις από τους σεισμολόγους

Απάντηση Φαραντούρη σε Μητσοτάκη: «Έτσι λειτουργεί η δικαιοσύνη στα δημοκρατικά ευρωπαϊκά κράτη»

ΝΙΚΟΛΑΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗΣ

Απάντηση Φαραντούρη σε Μητσοτάκη: «Έτσι λειτουργεί η δικαιοσύνη στα δημοκρατικά ευρωπαϊκά κράτη»

Η απάντηση του συμβούλου Ευρωπαϊκής Πολιτικής του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στον πρωθυπουργό