Newsroom

Newsroom

Ο σκηνοθέτης Α. Ζουγανέλης στο koutipandoras.gr: "Το ρόλο της πολιτικής μπορεί να αναλάβει η τέχνη και η φιλοσοφία"

Βασισμένη στην ταινία του Michael Haneke «Funny Games» και επηρεασμένη εξίσου από το «Κουρδιστό Πορτοκάλι» του Stanley Kubrick, τη «Θηλιά» του Alfred Hitchcock, το «Murder by Numbers» του Barber Schroetter και άλλες κινηματογραφικές παραγωγές με θέμα την πραγμάτωση του τέλειου φόνου, η παράσταση «Ηλίθια Αστεία» αποτελεί μια κινηματογραφική συρραφή τοποθετημένη σε θεατρικό πλαίσιο.

5882739c1dc5243c5a8b458f

Ο σκηνοθέτης Α. Ζουγανέλης μιλάει στο koutipandoras.gr για το πολυεπίπεδο θέμα της βίας, για τη σύνδεση ανάμεσα στις πολλές και διαφορετικές επιρροές της παράστασης, αλλά και για την πολιτική που πιστεύει ότι έχει αποτύχει να επιτελέσει το ρόλο της.

Συνέντευξη στην Ηλέκτρα Ζαργάνη

 Ηλίθια Αστεία. Η παράσταση είναι μία κινηματογραφική συρραφή σε θεατρικό πλαίσιο. Γιατί αποφασίσατε να αντλήσετε την έμπνευση σας από τον κινηματογράφο;

Η αλήθεια είναι ότι αποφάσισα να ασχοληθώ με την σκηνοθεσία μέσω του κινηματογράφου. Οι περισσότερες αναφορές και επιρροές μου, είναι κινηματογραφικές. Επίσης μιας και μου αρέσει πάρα πολύ η μαγειρική, είναι πολλές φορές μου που ανακατεύω διαφορετικές ύλες με κριτήριο μόνο την μυρωδιά χωρίς να γνωρίζω από πριν το αποτέλεσμα. Νομίζω ότι κάτι αντίστοιχο συμβαίνει όταν συνδυάζεις δύο διαφορετικά εκφραστικά μέσα

Η ταινία του Michael Haneke «Funny Games» προσεγγίζει με έναν μοναδικό τρόπο το ζήτημα της βίας, της εξουσίας, του σύγχρονου τρόπου ζωής. Πόσο δύσκολο είναι να μεταφερθεί η ατμόσφαιρα πάνω στη σκηνή;

Καταρχάς είναι πολύ πιο άμεσο όταν η βία μεταφέρεται επί σκηνής παρά όταν την κοιτάζεις μέσα από το βιζέρ. Είναι πιο άμεση αρχικά για τους ηθοποιούς που σε κάθε πρόβα κάνουν την ίδια σκηνή βίας και δέκα φορές με αποτέλεσμα να παρατηρώ το πόσο τους έχει επηρεάσει όλο αυτό. Όχι απαραίτητα αρνητικά. Ο κινηματογράφος είναι η τέχνη της αποπλάνησης του θεατή, όπου θεωρητικά μπορείς να γυρίσεις μία σκηνή βίας πέντε ατόμων και να μην απαιτείται να είναι όλοι παρόντες την ώρα του γυρισματος. Κατά συνέπεια η είσπραξη της βίας είναι πιο άμεση και για τον θεατή μιας που στο θέατρο συντελείται πολύ περισσότερο η συνθήκη του εδώ και τώρα.

Πως συνδέονται μεταξύ τους οι πηγές έμπνευσης σας; Ο Michael Haneke, ο Alfred Hitchcock, ο Stanley Kubrick; Υπάρχει κάποιο κοινό νήμα/ σημείο αναφοράς;

Πιστεύω ότι πέρα από τα διάφορα κοινά στοιχεία που θα παρατηρήσει κάποιος αν κοιτάξει πίσω από τα συγκεκριμένα έργα η βασική κοινή τους αναφορά είναι ο Νίτσε. Κι αυτό κυρίως για τον τρόπο που το έργο του μεταφράζεται και ερμηνεύεται κατά το δοκούν. Το ίδιο άλλωστε συνέβη και με το τρίτο Ράιχ όπου οι βασικοί εκφραστές του πίστευαν ότι έχουν ιδεολογική σύμπνοια και ταύτιση απόψεων με τον Νίτσε. Δεν νομίζω ότι μπορεί κάποιος να δει τόσα κοινά στους τρεις αυτούς τεράστιους σκηνοθέτες αν κοιτάξει την φιλμογραφία τους μιας που ο Κιούμπρικ για παράδειγμα από τον Σπάρτακο μέχρι τα Μάτια ερμητικά κλειστά έχει παρουσιάσει δέκα διαφορετικά κινηματογραφικά είδη με απόλυτη επιτυχία. Απλώς έχουμε εστιάσει στο Κουρδιστό Πορτοκάλι, τη Θηλειά του Χίτσκοκ και φυσικά το Funny Games του Χάνεκε που στην ουσία διασκευάζουμε.

Με ποιον τρόπο η παράσταση στέκεται απέναντι στην σύγχρονη κοινωνία; Υπάρχει κάτι που θέλει να μεταδώσει και να καταδείξει στον θεατή;

Θεωρώ ότι η εποχή που η τέχνη είχε σαν στόχο να προβληματίσει έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Αρκετά προβλήματα αντιμετωπίζει ήδη ο κόσμος πριν πάει στο θέατρο ή πριν πάει στο σινεμά. Αυτό που του λείπει είναι οι λύσεις πλέον. Επίσης, πιστεύω ότι η ανθρωπότητα διανύει μία ιδιαίτερα δύσκολη και κρίσιμη καμπή, μιας και η πολιτική έχει αποτύχει απόλυτα να δώσει λύσεις στα προβλήματα που μαστίζουν τεράστιο τμήμα του πληθυσμού. Έτσι, το ρόλο της μπορεί να αναλάβει η τέχνη και η, δίχως τέλος και δίχως αρχή, φιλοσοφία.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;

Αμέσως μετά το τέλος των παραστάσεων ξεκινάω την προπαραγωγή για την πρώτη μου επαγγελματική ταινία πλήρους μυθοπλασίας με τίτλο UTOPIA MOTEL σε δικό μου screenplay και story.

Πιστεύετε ότι το θέατρο την εποχή της κρίσης έχει αλλάξει χαρακτηριστικά, έχει γίνει πιο “δυνατό” και καυστικό απέναντι στην πραγματικότητα;

Τα πάντα έχουν δύο όψεις. Από τη μία συντελείται ένα ξεσκαρτάρισμα λόγω της οικονομικής συγκυρίας, από την άλλη άνθρωποι αξιόλογοι και ταλαντούχοι που μαστίζονται από οικονομικά προβλήματα μένουν εκτός των πολιτισμικών πεπραγμένων. Δεν πιστεύω ότι η κρίση είναι αποκλειστικά οικονομική αλλά γενικότερα φιλοσοφική και ηθική. 

Info: 

Θέατρο Αργώ, Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο

Ημερομηνία: Από 21 Ιανουρίου κάθε Σάββατο και Κυριακή για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων

Διάρκεια: 100 λεπτά

Πληροφορίες: 210 5201684-5


Μαμαλάκης για Βέφα: «Λυπάμαι που στην ηλικία της θα ασχοληθεί με την πολιτική και με αυτό το κόμμα μάλιστα» (Video)

mamalakis alexiadou 2

Μαμαλάκης για Βέφα: «Λυπάμαι που στην ηλικία της θα ασχοληθεί με την πολιτική και με αυτό το κόμμα μάλιστα» (Video)

«Ένας κουρασμένος άνθρωπος τι μπορεί να προσφέρει στην πολιτική; Μέχρι και η μετακίνησή του είναι…

Zantac: Τεράστιες αποζημιώσεις 100 εκατ. δολαρίων μετά από 4.000 αγωγές στις ΗΠΑ – Συνδέουν το φάρμακο με καρκίνο (Έγγραφα)

Zantac FAQs img

Zantac: Τεράστιες αποζημιώσεις 100 εκατ. δολαρίων μετά από 4.000 αγωγές στις ΗΠΑ – Συνδέουν το φάρμακο με καρκίνο (Έγγραφα)

Όπως μετέδωσε το Bloomberg, η συμφωνία προβλέπει την καταβολή 25.000 δολαρίων σε κάθε χρήστη.

Βίσση για αντιδράσεις με συνέντευξη Καρβέλα: «Τι να τον δω; Αυτόν αγάπησα, αυτόν ερωτεύτηκα, αυτόν πιστεύω» (Video)

0359vissikareb0710

Βίσση για αντιδράσεις με συνέντευξη Καρβέλα: «Τι να τον δω; Αυτόν αγάπησα, αυτόν ερωτεύτηκα, αυτόν πιστεύω» (Video)

Τον ξαναγνώρισε ο κόσμος που δεν τον ήξερε, πρόσθεσε η τραγουδίστρια.