O Δήμος της ρεμούλας: Ρυμοτομικές ατασθαλίες, "λαθροεπιδόματα" και σιωπή δεκαετιών

Μία σειρά από δύσοσμες υποθέσεις φέρνει στην επιφάνεια η έκθεση της Ελέγκτριας – Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης, Μαρίας Φακής, αναφορικά με το δήμο Ευόσμου – Κορδελιού. Σύμφωνα με τις καταγγελίες, όμως, η έκθεση αυτή φέρεται να είναι διάτρητη, αφού εντοπίζονται αμέλειες, ασάφειες και συμπτύξεις ζητημάτων που μάλλον η επιθεωρήτρια δεν γνώριζε καλά.

579945c81dc524d1588b4a30

του Άγγελου Προβολισιάνου

Η παραβατική συμπεριφορά συγκεκριμένων αιρετών και δημοτικών υπαλλήλων μοιάζει με παγιωμένη κατάσταση δεκαετιών. Ανάμεσα στους εμπλεκόμενους εντοπίζεται πολλάκις και το όνομα του… παλιού γνώριμου, πρώην Προϊστάμενου Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας & Συντηρήσεως Τεχνικών Έργων, Σωτήρη Παπανικολάου.

Η έκθεση της επιθεωρήτριας εμπεριέχει 18 σημεία, με κάποια εξ αυτών να επιφέρουν ακόμα και τις επιπτώσεις που προβλέπει ο Ποινικός Κώδικας. Η πιο ζημιογόνα υπόθεση που έχει ανοίξει μαύρη τρύπα εκατομμυρίων ευρώ στα ταμεία του Δήμου αφορά ρυμοτομικές ατασθαλίες που ωφέλησαν λίγους, αλλά έβλαψαν πολλούς.

Μία μπερδεμένη επιθεωρήτρια

Στο σημείο 12 η κ. Φακή σημειώνει πως η Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου δεν έχει προβεί μέχρι την 31-12-2015 στη βεβαίωση συνολικού ποσού 233.774,25 ευρώ ως όφειλε. Ποσό που προέρχεται από τις αποζημιώσεις του Δήμου προς παρόδιους οφειλέτες κατά την εφαρμογή των πράξεων ρυμοτομίας.

Παρενθετικά και για την αποσαφήνιση των όρων να αναφερθεί πως σε μία πράξη τακτοποίησης -λόγου χάρη για τη δημιουργία μίας πλατείας- τον θιγόμενο οικοπεδούχο αποζημιώνουν οι όμοροι ιδιοκτήτες. Με βάση τις διατάξεις του Ν. 1828/89 δίνεται η δυνατότητα στο Δήμο να αποζημιώσει τον θιγόμενο και να βεβαιώσει παράλληλα τα σχετικά ποσά στους όμορους οικοπεδούχους που ήταν υπόχρεοι.

Σύμφωνα με τις καταγγελίες, οι αποζημιώσεις που έχουν δοθεί για το λόγο αυτό από το δήμο Κορδελιού – Ευόσμου υπολογίζονται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ, με το Δήμο να έχει βεβαιώσει ή εισπράξει ελάχιστα. Και το προκείμενο -σύμφωνα πάντα με τις καταγγελίες- σε αυτή την περίπτωση είναι αν μπόρεσαν εν τέλει να χτίσουν όσοι παρόδιοι οφειλέτες είχαν εκκρεμότητες, αφού ο νόμος ορίζει πως δεν δικαιούνται οικοδομική άδεια εφόσον δεν έχουν τακτοποιήσει την οφειλή τους.

Ωστόσο, είναι πάρα πολλές οι περιπτώσεις που αντί για την αποζημίωση σε χρήμα, ο εν λόγω Δήμος αποτιμούσε το ποσό σε ακίνητα που είχε στην κατοχή του από τον κοινωνικό συντελεστή και τα μεταβίβαζε στους θιγόμενους. Μάλιστα, έχουν διαπιστωθεί περιπτώσεις όπου θιγόμενοι έλαβαν και την αποζημίωση από το Δήμο αλλά και από τον οφειλέτη, γεγονός που θίγεται στο σημείο 14 της έκθεσης ίσως και ελλιπώς, αφού οι καταγγελίες κάνουν λόγο για περισσότερες περιπτώσεις.

«Σύμφωνα με το ΑΠ ΕΜΠ 62-65/22-6-2015 έγγραφο της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου, τα στοιχεία των υπόχρεων ιδιοκτητών αναζητούνται με δυσκολία και αυτή είναι η αιτία της μη βεβαίωσής τους» προσθέτει η επιθεωρήτρια, ζητώντας από τον δημοτικό ταμία να ενημερώσει για τις ενέργειες που έχει προβεί σχετικά με το βεβαιωθέν ποσό ύψους 188.549,10 ευρώ. Δηλαδή, εκτός του ότι 233.774,25 ευρώ για οφειλές δεκαετιών δεν έχουν βεβαιωθεί ακόμα, 188.549,10 ευρώ είναι άγνωστο αν έχουν εισπραχθεί αν και έχουν βεβαιωθεί. Μάλιστα, η κ. Φακή υποστηρίζει πως τα στοιχεία των υπόχρεων αναζητούνται με δυσκολία. Ποιος φταίει γι΄αυτό;

Στο σημείο 13 η επιθεωρήτρια επισημαίνει πως «από το Τμήμα Χωροταξικού Σχεδιασμού και Ρυθμίσεων της Διεύθυνσης Μελετών και Έργων του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία επιβολής εισφοράς σε χρήμα των παρόδιων υπόχρεων ιδιοκτητών σε περίπου 317 περιπτώσεων υπόχρεων ιδιοκτητών, συνολικής οφειλής 2.187.133,94 ευρώ περίπου».

Εδώ, σύμφωνα με τις καταγγελίες, η επιθεωρήτρια κάνει μία περίεργη σύμπτυξη δύο ανόμοιων ζητημάτων. Είναι εντελώς διαφορετικός όρος η εισφορά σε χρήμα λόγω επέκτασης σχεδίου πόλεως και άλλο πράγμα οι παρόδιοι οφειλέτες από πράξεις τακτοποίησης και αναλογισμού.

Οι ίδιες καταγγελίες τονίζουν πως ο κατάλογος αυτός παραλήφθηκε από τον κ. Παπανικολάου το 1997 (!) για λογαριασμό του Δήμου και αφορά μετατροπή εισφοράς γης σε χρήμα. Ως εκ τούτου, το ποσό των 2.187.133,94 ευρώ έχει να κάνει μόνο με τις οφειλές παρόδιων οφειλετών. Πώς γίνεται, λοιπόν, στο σημείο 12 η κ. Φακή να κάνει λόγο για μη βεβαίωση του ποσού των 233.774,25 ευρώ, αφού παρακάτω το ποσό ξεπερνά τα 2 εκατ. ευρώ για τους παρόδιους οφειλέτε;.

Επίσης, η ίδια σημειώνει στην έκθεσή της πως ο συγκεκριμένος κατάλογος φέρει υπογραφή παραλαβής από τον κ. Παπανικολάου, προσθέτοντας ότι ο κατάλογος αυτός βρίσκεται στη Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών από το 2012. Γιατί δεν διερωτάται πώς γίνεται να έχει παραλάβει ο κ. Παπανικολάου τον κατάλογο από το 1997, αλλά αυτός να φτάνει στην Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών το 2012… Πού ήταν ο κατάλογος όλα αυτά τα χρόνια και γιατί δεν είχε παραδοθεί στην αρμόδια Διεύθυνση;

Εδώ, να προστεθεί και ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο. Το 1997 ο Προϊστάμενος Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας & Συντηρήσεως Τεχνικών Έργων, Σωτήρης Παπανικολάου, και ο έτερος δημοτικός υπάλληλος, Παναγιώτης Χαλκίδης, είχαν αιτηθεί αποζημίωση με διαμερίσματα του κοινωνικού συντελεστή από το Δήμο για ρυμοτομούμενο οικόπεδο, το οποίο κατείχαν εξ’ αδιαιρέτου.

Με την απόφαση αρ.πρωτ. 283/97 απορρίφθηκε το αίτημά τους, καθόσον προβλεπόταν ότι «πρόσφατα ρυμοτομούμενα αγορασμένα οικόπεδα δεν αποζημιώνονται». Και αυτό γιατί με βάση την αρ. 511/95 είχε απαγορευθεί η αποζημίωση για πρόσφατα ρυμοτομημένα – αγορασμένα οικόπεδα. Λίγες εβδομάδες αργότερα, οι δυο τους προσφεύγουν και πάλι στο Δημοτικό Συμβούλιο, ασκώντας ένσταση στην προηγούμενη απόφαση. Αποτέλεσμα αυτού, με την υπ’ αριθμ. 330/97 απόφαση να γίνει δεκτή η ένστασή τους και να αποζημιωθούν.

Προφανώς και προκύπτουν κάποια ερωτήματα. Γιατί ο ο αρχικός ιδιοκτήτης δεν προσπάθησε να αποζημιωθεί; Γιατί είχε απαγορευτεί η αποζημίωση για πρόσφατα αγορασμένα ρυμοτομούμενα οικόπεδα; Μήπως ήταν μία πρακτική που ακολουθούσαν κατά συρροήν αιρετοί και δημοτικοί υπάλληλοι; Δηλαδή, να αγοράζουν ρυμοτομούμενα οικόπεδα που οι ιδιοκτήτες αδυνατούσαν να λάβουν αποζημίωση, ενώ εκείνοι κατόρθωναν να αποζημιωθούν. Και τελευταίο αλλά αξίσου σημαντικό, πώς γίνεται το Δημοτικό Συμβούλιο να αυτοαναιρείται μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα;

«Λαθροεπιδόματα» και βεβαιώσεις εμπειρίας σε… άπειρους

Στο πρώτο σημείο της έκθεσης, υπογραμμίζεται ότι σε χρονικό διάστημα δέκα μηνών και συγκεκριμένα από το Μάρτιο του 2012 έως και το Φεβρουάριο του 2013, ο Σωτήρης Παπανικολάου βεβαίωσε 259 περιπτώσεις απασχόλησης επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε υπαλλήλους της Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας και Συντηρήσεως Τεχνικών Έργων του Δήμου, προκειμένου να τους καταβληθεί το σχετικό επίδομα. Η ειδικότητα όμως των υπαλλήλων αυτών δεν προβλέπεται στη σχετική νομοθεσία, ενώ το επίδομα αυτό δεν χορηγήθηκε από το Τμήμα Μισθοδοσίας της Διεύθυνσης Οικονομικού. Άρα, παρανόμως αυτά τα λεφτά μπήκαν στην τσέπη των υπαλλήλων. Με την επιθεωρήτρια να σημειώνει και τη σχετική παράγραφο του Ποινικού Κώδικα, σύμφωνα με την οποία όποιος δημόσιος υπάλληλος βεβαιώνει με πρόθεση ψευδώς περιστατικό μπορεί να τιμωρηθεί ακόμα και με φυλάκιση ενός έτους. Πόσο κόστισαν άραγε αυτά τα «λαθροεπιδόματα» που κλήθηκαν να καταβάλλουν οι δημότες;

Απ΄ό,τι φαίνεται ο κ. Παπανικολάου έδινε και προαγωγές. Στη συνέχεια υπογραμμίζεται η υπόθεση του δημοτικού υπαλλήλου, Σωτήρη Γιαννιώτη, ο οποίος με την υπογραφή του Παπανικολάου από κηπουρός έγινε οικοδόμος! Ειδικότερα, η κ. Φακή επισημαίνει πως από τις 17/04/2008 έως και σήμερα υπογράφηκε αναρμοδίως από τον Παπανικολάου βεβαίωση εμπειρίας για τον Γιαννιώτη. Και αυτό γιατί ο πρώην Προϊστάμενος Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας & Συντηρήσεως Τεχνικών Έργων δεν προΐστατο στην υπηρεσία που εργαζόταν ο συγκεκριμένος υπάλληλος το χρονικό διάστημα που βεβαιώνει την εμπειρία του. Το 2013 η διαδικασία μετάταξης του Γιαννιώτη ανακλήθηκε με απόφαση του τότε δημάρχου. Και σε αυτό το σημείο, όμως, οι ίδιες καταγγελίες προσάπτουν αμέλεια στην επιθεωρήτρια, καθώς δεν αναφέρεται το γεγονός ότι έχει ήδη ασκηθεί ποινική δίωξη στους εμπλεκόμενους, ενώ έχει εκδοθεί και παραπεμπτικό βούλευμα.

Τα επίμαχα σημεία της έκθεσης: