Newsroom

Newsroom

Μιλήσαμε με τον πρώτο Έλληνα μοναχό Σαολίν (ΦΩΤΟ – ΒΙΝΤΕΟ)

Πόσοι και πόσες δεν έχουν λατρέψει τις ταινίες που πρωταγωνιστούν μοναχοί Σαολίν. Πόσοι και πόσες δεν έχουν «χαζέψει» με τα εξωπραγματικά κόλπα των «warrior monks» με τις πορτοκαλί στολές και το ξυρισμένο κεφάλι. Στέκονται πάνω σε λόγχες, σπάζουν τσιμεντόλιθους με τα κεφάλια τους, περπατούν στο νερό και κάνουν κάμψεις στο ένα δάχτυλο.

58be83811dc524cd698b4805

Του Νίκου Σπυρόπουλου

Κατά πόσο η κινηματογραφική αυτή εικόνα που έχουμε οι περισσότεροι στο μυαλό μας ισχύει για τους μοναχούς σαολίν; Από τη μια, μιλάμε για τους απόλυτους πολεμιστές από τα βάθη της Ανατολής. Από την άλλη, μιλάμε πρακτικά για μοναχούς. Το τελευταίο διάστημα στους κόλπους του ελληνικού Κουνγκ Φου υπάρχει ένας έντονος διάλογος με αφορμή τον πρώτο Έλληνα μοναχό Σαολίν. Το  koutipandoras.gr εντόπισε τον Σι Γιαν Σιάνγκ (释延向法师), τον πρώτο, όπως δηλώνει και με στοιχεία, Έλληνα μοναχό Σαολίν και μίλησε μαζί του για τα πάντα. Από την επιλογή του να ακολουθήσει τον μοναχισμό και τις ιδιαιτερότητές του μέχρι και τις καθημερινές δυσκολίες που αντιμετωπίζει.

«Δεν αποφάσισα τίποτα. Δεν ζόρισα τίποτα. Απλά με πήγε η ζωή εκεί από μόνη της» μας είπε με έναν απολύτως φυσικό τόνο ο Γιάννης, όπως είναι το κανονικό του όνομα. Μια προσφώνηση όμως που έχει να ακούσει αρκετά χρόνια. Όπως μας είπε, δεν το χρησιμοποιεί καθόλου. Οι δικοί του άνθρωποι, οι μαθητές του, οι φίλοι του και γενικά όλοι όσοι τον γνωρίζουν δεν τον φωνάζουν με το όνομα που αναγράφεται στην αστυνομική του ταυτότητα. Πρακτική φυσικά όχι άγνωστη, αφού και τους Έλληνες χριστιανούς ιερείς τους προσφωνούμε με τα εκκλησιαστικά ονόματα που τους έχουν δοθεί και όχι με τα κοσμικά τους.

Από το να ασκείται κάποιος σε μια πολεμική τέχνη μέχρι το να γίνει μοναχός σε μια άλλη θρησκεία, έχει τεράστια διαφορά, επιμένουμε. «Ξεκίνησα να ασχολούμαι με τις πολεμικές τέχνες. Το Σαολίν κουνγκ φου μου έκανε όμως αίσθηση. Είναι ένας συνδυασμός άσκησης και φιλοσοφίας. Λίγο πολύ, πριν φτάσω στο σημείο να θέλω να εμβαθύνω περισσότερο στη φιλοσοφία, λειτουργούσα αρκετά κοντά στο τρόπο που λειτουργώ σήμερα. Δεν έτρωγα πολύ κρέας. Μου άρεσε η άθληση. Οπότε, ο τρόπος ζωής μου ήταν λίγο πολύ αυτής της φιλοσοφίας».


Ένας άνδρας όμως που έχει ζήσει τη ζωή του όλα αυτά τα χρόνια φυσιολογικά, δηλαδή όπως θα τη ζούσε κάποιος άλλος της ηλικία σου, με τη δουλειά του, τα ταξίδια του, τις σχέσεις του, είναι αρκετά δύσκολο συνήθως να καταφύγει στο μοναχισμό εάν δεν έχει συμβεί κάτι συνταρακτικό. Πολλώ δε μάλλον στο μοναχισμό του βουδισμού. Δεν έγινες καλόγερος σε κάποιο μοναστήρι στην Ελλάδα αλλά μέσω του Κουνγκ φου επέλεξες κάτι τελείως διαφορετικό. Κάτι θα σε ώθησε.

Πάντα με ό,τι επέλεγα να ασχοληθώ στη ζωή μου, προσπαθούσα να το κάνω όσο καλύτερα μπορούσα. Προσπάθησα πριν γίνω μοναχός να φτιάξω τη ζωή μου, οικογένεια κτλπ. Δεν ευόδωσε, δεν πήγε καλά, δεν τα κατάφερα. Μετά είδα πως είμαι σε κάποια ηλικία, 35-36 ετών και επειδή μου άρεσε πάρα πολύ, αγαπούσα και αγαπώ το Σαολίν και είχα ξεκινήσει ήδη να ψάχνω να διαβάζω, να εμβαθύνω στη φιλοσοφία, αυτό πήγε μόνο του.

Επομένως, άμα είχες κάνει οικογένεια δεν θα το σκεφτόσουν.

«Απλά θα ήμουν δάσκαλος της πολεμικής τέχνης του Σαολίν Κουνγκ φου. Σίγουρα έπαιξε ρόλο το θέμα. Κάποια στιγμή κουράζεσαι».

Οι δικοί σου άνθρωποι πως το πήραν;

«Με υποστήριξαν σε όλο το δρόμο και συνεχίζουν».


Το «σχολείο» για μοναχούς Σαολίν στην Κίνα

Ο Σι Γιάν Σιάνγκ είναι μόλις 40 ετών. Από τον Οκτώβριο του 2016 είναι και επίσημα μοναχός Σαολίν, όπως μας εξήγησε. Έχει σχετική πιστοποίηση από το Ναό Σαολίν, τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας και από την Ομοσπονδία Βουδισμού της Κίνας. Πέρασε μάλιστα μια ειδική τελετή στο Ναό Σαολίν προκειμένου να λάβει την πιστοποίηση αυτή. Πρακτικά, όπως είπε, ήταν ένας είδος σχολείου που διήρκεσε 2 μήνες. «Για να περάσεις το σχολείο αυτό, πρέπει να σε δεχτούν. Το ζητάς από τον Ηγούμενο του Ναού Σαολίν και εάν σε δεχτεί τότε συμμετέχεις. Θα πρέπει να σε γνωρίζει. Εάν έχεις ήδη παιδιά τότε δεν πρόκειται να σε δεχτούν. Δεν γίνεται να απαρνηθείς τα παιδιά σου. Αν για παράδειγμα ήσουν παντρέμενος και δεν είχες παιδιά, τότε μπορείς να συμμετέχεις, εφόσον σου δώσει την άδεια ο Ηγούμενος».

Τι μαθαίνει όμως ένας δόκιμος ουσιαστικά μοναχός Σαολίν σε αυτό το σχολείο; «Μαθαίνεις να ψέλνεις διάφορα σούτρα, δηλαδή προσευχές. Τον τρόπο του να βάζεις και να βγάζεις τα μοναστικά ρούχα σου. Μαθαίνεις πως πρέπει να τρως, ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθείς πρίν και μετά. Βοηθάς στις εργασίες του Ναού. Παρακολουθείς ομιλίες από μεγάλους βουδιστές δασκάλους», εξήγησε στο koutipandoras.gr ο Σι Γιαν Σιανγκ.

Κουνγκ Φου δεν κάνατε;

Όχι. Άσκηση δεν είχε στο σχολείο. Οι περισσότεροι που παρακολούθησαν την τελετή ήταν προσωπικό από άλλους ναούς, οι οποίοι ήρθαν να περάσουν το σχόλείο για να γίνουν μοναχοί. Δεν έκαναν Κουνγκ Φου. Για να καταλάβεις υπάρχουν ας πούμε δυο “τάγματα” μοναχών. Οι μελετητές μοναχοί και οι πολεμιστές μοναχοί. Εγώ ανήκω στη δεύτερη κατηγορία επειδή γνωρίζω την άσκηση. Λίγα μοναστήρια στην Κίνα εξασκούν μέσα στο Ναό το Κουνγκ Φου. Ο Ναός Σαολίν πάντα είχε το Κουνγκ Φου».

Δώσατε εξετάσεις;

«Ναι δώσαμε. Στο πώς να φοράμε και να βγάζουμε τα ρούχα μας. Να ψέλνουμε τα σωστά σούτρα. Ποιον Βούδα ή μεγάλο δάσκαλο θα πρέπει να τιμήσεις και με ποιόν τρόπο την κάθε φορά κτλπ. Υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος για όλα αυτά. Μάλιστα, σε χρονομετρούσαν».


Ο πρώτος Έλληνας και ένας από τους τρεις Ευρωπαίους μοναχούς

Όπως μας ενημέρωσε ο μοναχός Σι Γιαν Σιανγκ είναι ένας από τους τρεις Ευρωπαίους μοναχούς Σαολίν. Ένας Ισπανός παρακολούθησε μαζί με τον ίδιο το «σχολείο» και έγινε μοναχός. «Υπάρχει και ένας Γάλλος που πέρασε την τελετή πριν από 3 χρόνια. Λογικά, είναι ακόμη μοναχός. Δεν έχω όμως κάποια επαφή μαζί του».

Όλοι μας όμως λίγο πολύ, έχουμε την εικόνα ενός μοναχού – ερημίτη. Ενός μοναχού που έχει απαρνηθεί τελείως τα εγκόσμια και έχει «αποσυρθεί» κάπου εκτός πόλης σε κάποιον ναό ή κάποιο μοναστήρι. Ο Σι Γιαν Σιανγκ όμως μένει στο κέντρο της πόλης. Στα Σεπόλια. Εκεί ακριβώς που λειτουργεί από το 2008 το Πολιτιστικό Κέντρο Σαολίν Τσανγουγί Ελλάδας. Εκτός από τη διδασκαλία παραδοσιακού Σαολίν Κουνγκ Φου γίνονται συχνά διάφορα δρώμενα που αφορούν την κουλτούρα των Σαολίν. «Εφόσον υπάρχει μοναχός σε ένα κτίσμα, αυτόματα αυτό γίνεται και ο Ναός του. Οπότε για εμένα εδώ, είναι ο Ναός μου. Μένω εδώ σε αυτούς τους τοίχους. Δεν έχω σπίτι. Κοιμάμαι, ξυπνάω, τρώω, ζω εδώ μέσα. Στο Ναό μου».

Σε αντίθεση μ΄ έναν μοναχό στο Άγιο Όρος για παράδειγμα, βλέπω πως χρησιμοποιείς τη σύγχρονη τεχνολογία. Διαχειρίζεσαι και τη σελίδα του Κέντρου στο Facebook, διαθέτεις smartphone κινητό κτλπ.

Στο βουδισμό, δεν είναι τόσο απόλυτα τα πράγματα όσο τον χριστιανισμό. Ένας μοναχός Σαολίν παίρνει 250 όρκους. Απέχει για να στο πω πολύ απλά από 250 πράγματα. Μέσα σε αυτούς τους όρκους δεν συμπεριλαμβάνεται κάποιος ας πούμε που λέει να μην χρησιμοποιείς την τεχνολογία.

Τι άλλο σου απαγορεύουν οι όρκοι που έχεις πάρει;

Όχι σεξ. Όχι κρέας. Δεν σκοτώνεις κανένα έμβιο ον. Δεν πρέπει να λες ψέμματα. Δεν πρέπει να μιλάς άσχημα. Δεν πρέπει να κάνεις τον διπλανό σου να νιώθει άσχημα. Από το σκόρδο που θα φας ας πούμε για παράδειγμα και θα τον κάνει να αισθανθεί άσχημα μέχρι και το πιο ακραίο. Για αυτό οι μοναχοί Σαολίν κάνουν ειδική χορτοφαγική διατροφή. Έχουμε πάντα κουρεμένο το μαλλί.

Γιατί κουρεμένο τελείως;

Την ημέρα που ο Βούδας απαρνήθηκε τα εγκόσμια, έκοψε και τα μαλλιά του. Επειδή λοιπόν είμαστε ακόλουθοί του κουρευόμαστε.


Ο φόβος του προσηλυτισμού και η σκληρή κριτική από δασκάλους του ελληνικού κουνγκ φου

Σύμφωνα με τα όσα εκμυστηρεύτηκε στο koutipandoras.gr ο Σι Γιαν Σιανγκ, υπάρχει ακόμα κόσμος που τον αντιμετωπίζει κάπως διστακτικά και με φόβο. Αρκετοί δάσκαλοι του κουνγκ φου από τη μεριά τους, του ασκούν κριτική, υποστηρίζοντας πως δεν είναι ένας αληθινός μοναχός Σαολίν. 

«Υπάρχει έντονη κριτική από το χώρο μου εδώ στην Ελλάδα. Έχω ακούσει πως λένε ότι είμαι ψεύτης. Ότι δεν είμαι μοναχός. Αυτό δεν ισχύει. Το λένε αυτό γιατί μάλλον δεν τους συμφέρει. Το ότι είμαι επίσημα μοναχός δεν αρέσει σε πολλούς».

Γιατί;

Προωθούν ας πούμε περισσότερο την πολεμική τέχνη. Τη φιλοσοφία του Σαολίν κουνγκ φου που έχει να κάνει με το βουδισμό δεν την αγγίζουν. Την αποφεύγουν. Φοβούνται ίσως πως θα χάσουν πελάτες.

Δηλαδή ένας έλληνας δάσκαλος δεν μπορεί να μείνει μόνο στην άσκηση, να μάθει ας πούμε δυο – τρια πράγματα για τη φιλοσοφία και απλώς να διδάξει Σαολίν κουνγκ φου;

Μπορεί αλλά δεν θα μπορέσει ποτέ να καταλάβει το πραγματικό Σαολίν. Θα φτάσει μέχρι ένα σημείο και εκεί θα σταματήσει. Κοίταξε, όταν θες να ασχοληθείς με το Σαολίν, δεν θα ασχοληθείς μόνο με το κομμάτι της άσκησης. Θα ασχοληθείς με όλο αυτό που βρίσκεται πίσω από το Σαολίν. Τη φιλοσοφία. Το Τσανγουγί που λέμε. Τσαν, είναι μια μορφή βουδισμού, Γου είναι η άσκηση. Γι είναι η ιατρική σαολίν. Δεν μπορείς να επιλέξεις ένα από τα τρία να διδάξεις. Δεν είναι σωστό για το Σαολίν.

Ζω στο κέντρο της πόλης. Έχω πιο πολλούς πειρασμούς γύρω μου από έναν μοναχό στο Ναό. Πειρασμούς για να σπάσω κάποιον όρκο. Είναι δύσκολο

Εκείνοι που μιλούν για προσηλυτισμό; Δηλαδή, ως μοναχός Σαολίν έχεις πρακτικά φαντάζομαι μια «δουλειά». Να «φέρεις» κόσμο στη θρησκεία σου.

«Η “δουλειά” μου, αν δηλαδή μπορούμε να τη χαρακτηρίσουμε έτσι, είναι η προώθηση του Σαολίν. Όταν λέω Σαολίν εννοώ την κουλτούρα, τη φιλοσοφία, το κουνγκ φου. Έχω ακούσει να μιλούν διάφοροι για προσηλυτισμό. Πριν χρόνια και εγώ δεν ασχολιόμουν τόσο με τη φιλοσοφία του Σαολίν. Μόλις άρχισα να το ψάχνω λίγο παραπάνω κάποιοι έφυγαν για αυτόν ακριβώς το λόγο. Και έλεγαν διάφορα, όπως “ο δάσκαλος ασχολείται με βουδιστικά κτλπ.”»

Υπάρχει αυτός ο φόβος;

«Κοίταξε. Σίγουρα υπάρχει. Ο Έλληνας, ο άνθρωπος γενικά ό,τι δεν γνωρίζει το φοβάται. Αν πούμε το βουδισμό θρησκεία, εγώ το βλέπω ως φιλοσοφία, έχει να κάνει κυρίως με τον εαυτό σου. Με εσένα. Δεν πιστεύεις σε κάτι υπερφυσικό.»

Εσύ πίστευες στο Θεό;

Δεν ήμουν πολύ της εκκλησίας. Είμαι ρεαλιστής. Είμαι άνθρωπος του «πιστεύω αυτό που βλέπω». Το ότι είμαι βουδιστής δεν σημαίνει ότι δεν πιστεύω πως υπήρξε ο Ιησούς ή ότι δεν υπάρχει ο Θεός. Πιστεύω περισσότερο σε μένα. Εγώ θα ορίσω τη ζωή μου. Το μέλλον μου. Όπως εγώ όρισα το παρελθόν μου. Εγώ θα ορίσω τις πράξεις μου.

Αυτό όμως θα μπορούσες να το κάνεις και χωρίς να γίνεις μοναχός Σαολίν.

«Αυτούς που λένε αυτό που σου είπα, η Ορθοδοξία τους λέει Άθεους.»

Ποια η σχέση σου με την Εκκλησία;

«Κανένα απολύτως πρόβλημα. Θα δω τον Πάτερ της γειτονιάς στο δρόμο. Θα του πω καλημέρα. Εκείνος βέβαια δεν θα μου μιλήσει, αλλά δεν έχει σημασία.»

Γιατί δεν σου μιλάει;

«Επειδή είμαι βουδιστής. Είμαι “εχθρός” του. Δεν θέλω να δημιουργήσω θέματα. Κρατώ χαμηλό προφίλ στη γειτονιά και γενικά.»


Οι «πειρασμοί» της καθημερινότητας

Σίγουρα το να είναι κάποιος μοναχός και να ζει στο κέντρο της πόλης ελλοχεύει περισσότερους «κινδύνους» από το να είναι σε ένα βουνό, απομονωμένος. Οι διαφορές του να είναι κάποιος μοναχός Σαολίν στην Κίνα σε σχέση με την Ελλάδα είναι προφανώς πολλές. «Για μένα είναι πιο δύσκολο εδώ. Ο μοναχός στην Κίνα είναι στο Ναό του. Έχει ένα περιβάλλον γνώριμο. Εγώ είμαι σε κέντρο πόλης. Έχω πιο πολλούς πειρασμούς γύρω μου αν θέλεις. Πειρασμούς για να σπάσω κάποιον όρκο. Είναι δύσκολη η ζωή μου. Αυτό είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζω καθημερινά. Αν ήμουν σε κάποιο βουνό τότε θα σου έλεγα πως δεν υπάρχει διαφορά».

Ο πρώτος Έλληνας μοναχός Σαολίν, όπως εξήγησε στο koutipandoras.gr, αν και θα μπορούσε να μείνει για πάντα στην Κίνα, επέλεξε να γυρίσει στην Ελλάδα και να μείνει. «Ήμουν εδώ από πριν. Δεν μπορώ να αφήσω τους μαθητές μου. Η γειτονιά, ο κόσμος το έχουν ανάγκη. Δεν μπορώ να τους παρατήσω. Πρέπει να είμαι εδώ. Έχω σκοπό, έχω στόχο. Η φιλοσοφία αυτή που έχω μάθει και εξακολουθώ να μαθαίνω είναι κάτι που με έχει βοηθήσει. Πρέπει να την περάσω στον κόσμο. Σίγουρα θα βοηθήσει και αυτούς. Θα ήταν εγωιστικό να μείνω στο Ναό και να την κρατήσω για εμένα.

Νιώθεις πως μπορείς να μείνεις εδώ για πάντα;

«Ναι. Δεν ξέρω βέβαια αν με διώξει η Ελλάδα με τον τρόπο της. Πρέπει να μείνω εδώ να βοηθήσω. Η πρακτική δυσκολία που αντιμετωπίζω είναι πως είμαι ο πρώτος μοναχός Σαολίν στην Ελλάδα. Έχω ξεκινήσει ήδη μια προσπάθεια να χαρακτηριστώ μοναχός. Βλέπω βέβαια ότι είναι αρκετά δύσκολο να με δει η Ελλάδα ως μοναχό».

Όπως μας είπε, κυκλοφορεί κανονικά στο δρόμο με τα ρούχα του μοναχού. Βγαίνει έξω. Ψωνίζει. Βέβαια, κάποιες φορές δεν λείπουν οι «περίεργες» ματιές του κόσμου, αλλά όπως μας τόνισε είναι κάτι φυσιολογικό. Αρκετοί είναι και εκείνοι που τον έχουν ρωτήσει τί ακριβώς είναι.

Κάπου εδώ μας διέκοψε ο Μάο Λι. Ο πανέμορφος γάτος του Κέντρου. Πήδηξε στο τραπέζι και αφού «ζητιάνεψε» για λίγο τα χάδια του Σι Γιανγκ Σιανγκ στήθηκε για μια φωτογραφία. Μετά, ξαναέφυγε για τις δικές του περιπέτειες. «Μάο σημαίνει γάτα στα κινέζικα. Λι είναι απλώς το… καλλιτεχνικό του αν θες (γέλια).»


Είσαι 40 ετών. Γνωρίζοντας τη ζωή που θα μπορούσες να έχεις εάν δεν είχες ακολουθήσει το δρόμο του μοναχισμού, ζηλεύεις; Ζηλεύεις τη ζωή που κάνει κάποιος άλλος 40αρης που έχει μια καλή επαγγελματική πορεία, έχει οικογένεια, παιδιά;

«Όχι. Έχω ξεφύγει από αυτό. Άμα το έλεγα αυτό και το ένιωθα δεν θα είχα μπει καν στη διαδικασία να γίνω μοναχός. Τα έχω λύσει αυτά τα θέματα πολύ πριν γίνω μοναχός. Δεν ζηλεύω τίποτα. Κοιτάω το τώρα. Εμένα. Δεν έχω πισωγυρίσματα.»

Σε ευχαριστεί αυτό που κάνεις;

«Με γεμίζει. Με ικανοποιεί.»

Σαν μοναχός δεν αγχώνεσαι;

«Δύσκολα σε αυτόν τον τρόπο ζωής. Ο συνδυασμός άσκησης, διατροφής, διαλογισμού σε κάνει να ζεις σε ισορροπία. Ισορροπία σκέψεων και συναισθημάτων. Όταν π.χ θα τύχει κάτι πολύ ευχάριστο, δεν θα αφήσω τον εαυτό μου να πετάει από τη χαρά του.»

Με αυτό τον τρόπο δεν καταπιέζεσαι; Δεν θέτεις όρια στον εαυτό σου;

«Όχι. Το νιώθεις το συναίσθημα. Απλά δεν χαίρεσαι υπερβολικά. Γιατί όλα είναι παροδικά. Κάποια στιγμή θα τελειώσει. Ισορροπία σκέψεων και συναισθημάτων. Στο βουδισμό αυτό ισχύει.»

Το ίδιο είναι και με τη λύπη;

«Ναι. Αυτό ήθελα να σου εξηγήσω. Φεύγει για παράδειγμα, ένας δικός μου άνθρωπος. Δεν θα κλαίω έναν μήνα. Εμείς με το θάνατο, οι βουδιστές, έχουμε καλή σχέση. Ένας από τους πρώτους διαλογισμούς είναι στο θάνατο. Συνειδητοποιείς το αναπόφευκτο. Το αντιλαμβάνεσαι.»

Ο κόσμος του “θέλω” είναι ο κόσμος της δυστυχίας

Θα πρότεινες σε κάποιον να γίνει μοναχός;

«Όχι. Είναι ένα καθαρά προσωπικό θέμα. Θα προσπαθήσω να τον αποτρέψω. Ακόμα δεν γνωρίζω τι θα γίνει με εμένα. Είναι δύσκολο και για μένα να συνεχίσω να είμαι μοναχός, λόγω του κέντρου της πόλης, των πειρασμών. Ποτέ δεν ξέρεις. Όταν είσαι μέσα σε μια πόλη δεν ξέρεις τι σου ξημερώνει αύριο».

Τι εννοείς;

«Μπορεί αύριο μεθαύριο να γνωρίσω ας πούμε τον έρωτα της ζωής μου και να σταματήσω να είμαι μοναχός. Να το σπάσω. Επιτρέπεται αυτό και δεν είναι κακό. Θα ακολουθήσω το δρόμο του δασκάλου.»

Σαν μοναχός δεν θα έπρεπε να το έχεις αποβάλλει πλήρως;

«Το έχω αποβάλλει, δεν το σκέφτομαι. Πρόσεξε, λέω πως απλά υπάρχει η πιθανότητα. Σήμερα που σου μιλάω είναι πολύ δύσκολο. Αλλά δεν αποκλείω το τι μπορεί να γίνει στο μέλλον. Πάντα υπάρχει ένα μπορεί.»

Γιατί το υπάρχει;

«Γιατί πραγματικά ποτέ δεν ξέρεις τι θα γίνει. Δεν μπορείς να προγραμματίσεις πλήρως 100% τη ζωή σου.»

Ναι αλλά άμα διαλέξεις αυτή τη ζωή. Δεν είσαι 100% εκεί; Να μάχεσαι να το διατηρήσεις αυτό;

«Κοίτα να δεις. Πάνω απ’ όλα είμαι άνθρωπος. Μοναχός δεν σημαίνει ρομπότ. Είναι άνθρωπος. Άνθρωπος με σκέψεις, συναίσθημα κτλπ. Μπορείς να τα ελέγξεις αλλά δεν μπορείς να ξέρεις τι σου επιφυλάσσει το μέλλον.»

Δεν θα σε κατακρίνει κάποιος αν γίνει έτσι από τους Σαολίν;

«Όχι. Έχει συμβεί αυτό με μοναχούς που έχουν κάνει τις ζωές του και έχουν παντρευτεί, έχουν παιδιά. Πήγαν στον ηγούμενο του εξήγησαν, και εκείνος τους είπε πως η πόρτα του ναού είναι πάντα ανοιχτή. Είσαι καλοδεχούμενος. Έχει να κάνει με τη ζωή του καθενός. Δεν θα σε κρίνει κάποιος. Ό,τι σε γεμίζει εσένα.»

Πώς τα καταφέρνεις με τις σεξουαλικές ορμές;

«Με διαλογισμό. Είναι πολύ σημαντικός. Με το διαλογισμό μπορείς να νιώθεις παρόμοια συναισθήματα με τον οργασμό. Μπορείς να τα νιώθεις κάθε φορά που διαλογίζεσαι. Τόσο ευχάριστα συναισθήματα. Έτσι, το σεξ μετά δεν το σκέφτεσαι καν. Το αποβάλεις. Και η διατροφή βέβαια σε βοηθάει σε αυτό. Η μη κατανάλωση του κόκκινου κρέατος και κάποιων λαχανικών για παράδειγμα βοηθά. Σταδιακά το χτίζεις. Το παλεύω ακόμα.»


Ο ιδανικός κόσμος

Κλείνοντας, τον ρωτήσαμε πως ακριβώς φαντάζεται τον ιδανικό κόσμο από τα μάτια του βουδιστή. «Ο Βουδισμός αυτόν τον κόσμο τον βλέπει σαν δυστυχή κόσμο. Πάντα θέλουμε κάτι. Πάντα θέλουμε κάτι καινούργιο. Είτε αμάξι, είτε ρούχο, είτε κινητό κτλπ. Πάντα θες κάτι. Δεν είσαι ποτέ ικανοποιημένος. Επομένως, ο κόσμος αυτός είναι δυστυχής. Αυτό σε κάνει να έχεις άγνοια από το πραγματικό νόημα της ζωής.

Δεν διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο το νόημα της ζωής;

«Διαφέρει αλλά στο βουδισμό υπάρχει ένας τρόπος ζωής ο οποίος μας μαθαίνει να είμαστε ικανοποιημένοι με αυτά που έχουμε. Είναι υπέραρκετά. Πρέπει να συνειδητοποιήσει ο άνθρωπος ποιος πραγματικά είναι. Ποιος είναι ο ρόλος του. Να είναι ικανοποιημένος με αυτά που έχει. Να μπορέσει αφού φτάσει σε αυτό το σημείο να είναι ευτυχισμένος. Με του που ξυπνάει το πρωί και μπορεί να σηκωθεί από το κρεβάτι του,να είναι ευτυχισμένος.»

Εκτός βουδισμού δηλαδή;

«Μην βάζεις το βουδισμό σε αυτό. Σου μιλάω για τον άνθρωπο. Κάνε πράγματα. Μην τεμπελιάζεις. Κάνε μια καλή πράξη. Κοινωνικοποιήσου. Αυτή είναι η ζωή. Μην είσαι συνέχεια με τα μούτρα κάτω. Κάνω πολύ καιρό να δω έναν άνθρωπο να έρθει με το χαμόγελο εδώ και όχι στενοχωρημένος και αγχωμένος. Ο κόσμος του “θέλω” είναι ο κόσμος της δυστυχίας».


Διπλός ισχυρός σεισμός ταρακούνησε τη μισή Ελλάδα: Τι είναι γνωστό μέχρι τώρα – Οι πρώτες εκτιμήσεις

σεισμός

Διπλός ισχυρός σεισμός ταρακούνησε τη μισή Ελλάδα: Τι είναι γνωστό μέχρι τώρα – Οι πρώτες εκτιμήσεις

Δύο ισχυροί σεισμοί σημειώθηκαν στην Ηλεία - Οι πρώτες εκτιμήσεις από τους σεισμολόγους