Η Πάολα τραγουδάει Μίκη, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας!

Η συναυλία θα γίνει, ο Ζάεφ δεν θα παραστεί και η Πάολα θα αποδώσει τα λαϊκά τραγούδια του Θεοδωράκη. Μικρό το κακό. Για το έργο του Μίκη, όχι για μας. 

EK Paola

Τα ίδια και τα ίδια κάθε φορά που ανακοινώνεται πως με τη Λαϊκή Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης πρόκειται να τραγουδήσουν τραγουδιστές «άσχετοι» ως προς το ρεπερτόριο του: Πρώτα, αν θυμάμαι καλά, ήταν η Νατάσσα Θεοδωρίδου που ο ίδιος ο Μίκης είχε αποκαλέσει «Μεταξένια Μούσα» του, ακολούθησε ο Αντώνης Ρέμος που επρόκειτο μάλιστα να ηχογραφήσει σε α’ εκτέλεση ένα νέο έργο του Μίκη (το έργο ήταν η «Ερημιά» σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου που τελικά ενορχήστρωσε ο Ξαρχάκος και απέδωσαν η Φαραντούρη και ο Μητσιάς), ύστερα ήταν η σειρά της – αντικειμενικά καλής και σωστής τραγουδίστριας – Πέγκυς Ζήνα, μετά ο Σάκης Ρουβάς με εκείνο το ανεκδιήγητο φιάσκο του «Άξιον Εστί» και τώρα η Πάολα, αγαπημένη τραγουδίστρια του Γιώργου Λιάνη, ο οποίος την είχε χαρακτηρίσει «Καινούργια Χάρις Αλεξίου» στο κοντινό παρελθόν. Υπάρχει λόγος που αναφέρω τον Λιάνη, όπως θα δούμε παρακάτω.

Τα ίδια και τα ίδια ακούγονται, επίσης, αναφορικά με το ποιος είναι ο ιθύνων νους πίσω απ’ αυτές τις επιλογές: Η πλειοψηφία των σκληροπυρηνικών θεοδωρακικών κατηγορεί την κόρη του Μίκη, Μαργαρίτα, για κακοδιαχείριση και απαξίωση ουσιαστικά του έργου του πατέρα της. Επειδή είναι άδικο να επιρρίπτονται μόνιμα ευθύνες στη Μαργαρίτα Θεοδωράκη, η οποία – υπ’ όψιν – επικροτεί αυτές τις επιλογές, οφείλουμε να πούμε ότι ο Μίκης αυτοπροσώπως είναι εκείνος που τις «υπογράφει». Κι όχι μόνο τις «υπογράφει», αλλά έως και αντιδρά με θυμό στους επικριτές του. Συνηθίζει μάλιστα να προβάλλει ως επιχείρημα ότι και ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης ένας «σκυλάς» του 1950 και του ’60 ήτανε, όπως και οι περισσότεροι μεγάλοι λαϊκοί τραγουδιστές του παρελθόντος, που είπαν κάποτε τα τραγούδια του. Δεν θα ξεχάσω, μάλιστα, τον εορτασμό κάποιων γενεθλίων του Θεοδωράκη στο Βραχάτι πριν από αρκετά χρόνια: Έτυχε να είμαι κι εγώ καλεσμένος και να παρακολουθήσω τη συναυλία που θα δινόταν εκεί προς τιμήν του. Ήταν να τραγουδήσει, μεταξύ άλλων, ο Αντώνης Ρέμος, αλλά τελικά δεν τραγούδησε και απλά παρέστη. Νά’ βλεπες τον Μίκη πως έκανε μόλις του είπαν ότι έσκασε ο Ρέμος στη συναυλία! «Ο Αντώνης, ο Αντώνης» έλεγε, έτοιμος να τον πείσει να ανέβει κι αυτός στη σκηνή για να αποθεωθεί από το λαϊκό, τοπικό ως επί το πλείστον, κοινό. Τι να πεις, Μίκης ειν’ αυτός…Και δεν χρειάζεται να πεις κιόλας, όταν ο ίδιος έχει πάρει σαφή και ξεκάθαρη θέση στο θέμα των επανεκτελέσεων της μουσικής και των τραγουδιών του! 

Φέτος, λοιπόν, με αφορμή τη συμπλήρωση 30 ετών από το Φεστιβάλ των Πρεσπών, μεταξύ των αξιόλογων εκδηλώσεων που ανακοινώθηκαν, την προσοχή όλων τράβηξε η συναυλία της 23ης Αυγούστου 2019 με τον Βασίλη Λέκκα και την Πάολα στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη. Κάποιοι γνωρίζαμε για τη συναυλία αυτή πριν από το καλοκαίρι, έμενε μόνο να επισημοποιηθεί το event και να δούμε την, ομολογουμένως κακόγουστη, αφίσα. Ο Βασίλης Λέκκας έχει τη δική του ιστορία στο ελληνικό τραγούδι, έχει ηχογραφήσει σε α’ εκτέλεση έργο του Θεοδωράκη, πάντα τον τραγουδάει στα live και τους δίσκους του, επομένως καμία έκπληξη. Η έκπληξη ήταν η Πάολα, μια καθαρόαιμη λαϊκή τραγουδίστρια της πίστας, που έχει κάνει μεγάλο ντόρο τα τελευταία χρόνια: Λίγο οι δηλώσεις του Λιάνη, λίγο το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» του Σπύρου Παπαδόπουλου, λίγο η ώθηση της απ’ όλα τα ΜΜΕ μαζί με ένα σωρό χαρακτηρισμούς για τους επικριτές της ή, εν πάση περιπτώσει, γι’ αυτούς που δεν είναι φαν του είδους της, ως «ψευτοκουλτουριάρηδες», «κολλημένοι», «συντηρητικοί» κλπ., και νάσου η Πάολα σήμερα στις Πρέσπες να τραγουδά ΚΑΙ αυτή Μίκη Θεοδωράκη συνοδεία της Λαϊκής Ορχήστρας του. Θα μου πεις εδώ ο Ρουβάς, ο «Τρώτε μακαρόνια», τραγούδησε «Το Άξιον Εστί» και δεν βρέθηκε μια Ιουλίτα Ηλιοπούλου να πατήσει το φρένο προς τον κατήφορο (η οποία Ιουλίτα Ηλιοπούλου, σημειωτέον, έχει απαγορεύσει δια ροπάλου στο παρελθόν σε νέους αξιόλογους τραγουδοποιούς να μελοποιήσουν Ελύτη)! Θέλω να πω, η Πάολα μας πείραξε; Εδώ που τα λέμε, εύχομαι να φανεί έξυπνη και να μην τραγουδήσει «Σώπα, όπου νά’ναι θα σημάνουν οι καμπάνες» ή «Το γελαστό παιδί», όχι για κανένα άλλο λόγο, αλλά γιατί πρωτίστως δεν της πάνε αυτά τα τραγούδια, με τον ίδιο τρόπο που δεν θα πήγαινε και στη Φαραντούρη το δικό της ρεπερτόριο. Anyway, καλή της επιτυχία, ούτως ή άλλως δεν πρόκειται να παραστώ στη συναυλία, οπότε ότι δούμε, θα το δούμε από το YouTube…

Εν τω μεταξύ, το αδηφάγο κοινό των social media εδώ και μέρες γλεντάει κανονικά με την είδηση ότι η Πάολα θα τραγουδήσει Θεοδωράκη. Υπάρχουν αυτοί που λένε και πάντα θα λένε «Γιατί όχι;» μαζί με το ότι «η Πάολα είναι μια καλή λαϊκή τραγουδίστρια» κι υπάρχουν κι εκείνοι που σκίζουν τα ιμάτιά τους για τη νέα κατρακύλα του τραγουδιού του Θεοδωράκη, γεύση της οποίας είχαν πάρει με τη συναυλία στο Καλλιμάρμαρο , όπου κι εκεί, ως γνωστόν, συμμετείχαν αρκετοί τραγουδιστές της πίστας. Κυκλοφόρησε, μάλιστα, και μια ξεκαρδιστική τρολλο – αφίσα, στην οποία δίπλα στην Πάολα εμφανίζεται ο…Κώστας Πρέκας – δηλαδή, όπως θα έλεγε και η αλησμόνητη Πέπη Τσεσμελή, «Άλλο Λέκκας κι άλλο Πρέκας»! Ίσως να μην είναι και τόσο τυχαία η απεικόνιση του Πρέκα στην τρολλο – αφίσα της θεοδωρακικής συναυλίας στις Πρέσπες, αν υποτεθεί πως ο Πρέκας με τις γνωστές συντηρητικές θέσεις του εκφράζει και τον μέσο «Μακεδονομάχο» για το «προδοτικό ξεπούλημα της Μακεδονίας μας», τα «κατεβασμένα βρακιά στους Σκοπιανούς» και όλες αυτές τις ακροδεξιές γραφικότητες που ζήσαμε για ένα μεγάλο διάστημα. Νά’ταν, όμως, μόνο ο Πρέκας…

Και εξηγούμαι: Υπάρχει και μία άλλη παράμετρος, η πολιτική να την πω, και αυτή δεν έχει να κάνει με την Πάολα, αλλά με τον ίδιο τον Μίκη Θεοδωράκη! Μία παράμετρος, στην οποία δεν είδα να δίνει κανείς ιδιαίτερη σημασία και που, όπως όλα δείχνουν, τελικά αποφεύχθησαν τα χειρότερα! Ποια ήταν τα χειρότερα; Να παρίστατο ο Ζάεφ, ο Πρωθυπουργός της γειτονικής χώρας και οι εκδηλώσεις για τα 30 χρόνια του Φεστιβάλ των Πρεσπών να αποκτούσαν μοιραία έναν χαρακτήρα παράλληλου εορτασμού της Συμφωνίας των Πρεσπών. Φαντάζεται κανείς το κάζο της «κωλοτούμπας» του Θεοδωράκη που μετά τον πύρινο λόγο στο πανμακεδονικό συλλαλητήριο στην Αθήνα, θα έδινε συναυλία με τραγούδια του, παρουσία του Ζάεφ, στις Πρέσπες; Αυτό το σουρεαλιστικό σενάριο δεν απέχει απ’ την πραγματικότητα, καθόλου θα έλεγα, εφόσον ο Ζάεφ επρόκειτο να παρευρεθεί, αλλά τελικά δεν θα τα καταφέρει, λόγω πολιτικών υποχρεώσεων στη χώρα του. Ο Γιώργος Λιάνης δήλωσε συγκεκριμένα: «Το λέω αυτό με μια σχετική ανακούφιση γιατί είχε γίνει παντιέρα μερικών που ήθελαν να κτυπήσουν τις εκδηλώσεις και χρησιμοποιούσαν σαν μέσο ότι θα’ρχόταν ο Ζάεφ λες και έχει κάνει κάτι κακό στις Πρέσπες»…Αυτό μην το λες σε μας, φίλτατε Λιάνη. Σε μας μόνο μην το λες, δηλαδή, όπου αλλού θες, πες το! 

Ποια θα ήταν η άποψη του Μίκη Θεοδωράκη για το χαρακτήρα που θα αποκτούσε μια συναυλία του, μολονότι είναι βέβαιο πως ο ίδιος δεν θα παρίστατο; Θα διέγραφε εκείνη τη διαβόητη ομιλία του στο Σύνταγμα και θα έλεγε «Κομμάτια να γίνει, ψωμί κι αλάτι»; Μήπως γι’ αυτό στην, προ ημερών, ανακοίνωση του και ο πιο αδαής κατάλαβε ότι τα «μαζεύει» σε σχέση με το Μακεδονικό; Δεν γνωρίζουμε, δεν γνωρίζω, ερωτήματα καταθέτω. Κατά τα άλλα, ασχολούνται όλοι με την Πάολα κατά το «κοιτάμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος». Η συναυλία θα γίνει, ο Ζάεφ δεν θα παραστεί, όπως μάθαμε, και η Πάολα θα αποδώσει τα λαϊκά τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη. Μικρό το κακό. Για το έργο του Μίκη, όχι για μας… 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr