Newsroom

Newsroom

Η διαχρονική πορεία της "Κυρίας Κούλας" του Κουμανταρέα

Μεταξύ 1975 και 1979, ο Μένης Κουμανταρέας (τον μήνα αυτό συμπληρώθηκαν τρία χρόνια από τη δολοφονία του) περνά από τα 44 στα 48 του χρόνια, δημοσιεύοντας τρία βιβλία με μικρή χρονική απόσταση μεταξύ τους.

5a3bbf4d1dc5243b168b45d7

Ο λόγος είναι για τη «Βιοτεχνία Υαλικών» (1975), την «Κυρία Κούλα» (1978) και το «Κουρείο» (1979), που σηματοδοτούν τη μετακίνησή του από το διήγημα προς τη νουβέλα και το μυθιστόρημα.

Η «Βιοτεχνία υαλικών» κυκλοφόρησε εκ νέου από τις εκδόσεις Πατάκη το 2106. Η «Κυρία Κούλα» τυπώθηκε από τον ίδιο εκδοτικό οίκο, πριν από μερικές ημέρες.

Στα διηγήματα του Κουμανταρέα πρωταγωνιστούν οι νεολαίοι της δεκαετίας του 1960: όχι οι εξεγερμένοι νεολαίοι της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής, οι οποίοι θα οδηγήσουν με την πολιτική τους αμφισβήτηση και την απόρριψη των μεταπολεμικών πολιτισμικών στερεοτύπων στον σάλο του 1968, αλλά οι νέοι της Αθήνας και της ελληνικής επαρχίας, που μοιάζουν πρόθυμοι να τινάξουν δικαίους και αδίκους στον αέρα μέσα από την απόγνωση της χθαμαλής καθημερινότητάς τους.

Το κλίμα στην «Κυρία Κούλα» μοιάζει εξαρχής πολύ διαφορετικό. Γυναίκα με αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις και ωρολογιακά τακτοποιημένο βίο, η ηρωίδα δεν ξέρει πώς ακριβώς να χειριστεί τον έρωτά της για ένα σχεδόν αμούστακο αγόρι (τον γνωρίζει κατά τη διάρκεια των μετακινήσεών της με τον Ηλεκτρικό). Έτσι, τυλίγεται γρήγορα από τη φωτιά της σάρκας και των συναισθημάτων της, χωρίς, ωστόσο, να τους παραδοθεί ποτέ πλήρως. Η κυρία Κούλα δεν τρέχει πίσω από τις παρορμήσεις της, όπως τρέχουν οι νεολαίοι των διηγημάτων του Κουμανταρέα. Ξέρει να κοντρολάρει τις δυνάμεις της και να ποδηγετεί τα ενδότερα ξεσπάσματά τους, καταφεύγοντας, όταν δοκιμάζεται από αμφιβολίες και διλήμματα, στην ασφάλεια του οικογενειακού της αυλόγυρου, όπου και εντέλει θα θάψει τις βαθύτερες ανάγκες και επιθυμίες της.

Αν η νιότη της δεκαετίας του 1960 διακινδυνεύει τα πάντα, αδιαφορώντας για το μέλλον που την περιμένει, αφού κανένα μέλλον δεν είναι σε θέση να της εγγυηθεί το παραμικρό, η ώριμη γυναίκα της δεκαετίας του 1970 σπεύδει να αποφύγει το ρίσκο, όχι για να ξεπεράσει ή έστω για να ξορκίσει το κενό, αλλά για να το εσωτερικεύσει και να το μετατρέψει σ’ ένα είδος ανομολόγητης παθολογίας. Όλα τα συλλογικά μεγέθη έχουν αποσυρθεί από την «Κυρία Κούλα». Και μπορεί ο πολιτικός και κοινωνικός αναβρασμός της μεταπολιτευτικής περιόδου να μην επηρεάζει παρά ελάχιστα την ηρωίδα, η ίδια όμως εξελίσσεται από την άλλη πλευρά σε χαρακτηριστική φιγούρα της εποχής της, που καταδιώκει οιαδήποτε προσωπική ανάταση, μετατρέποντας την αθηναϊκή μητρόπολη (καμία σχέση με τη μικρή μεταπολεμική πρωτεύουσα) σε σαρκοβόρα και ανελέητα απρόσωπη μηχανή. Και δεν είναι τυχαίο πως ακριβώς γι’ αυτά τα χαρακτηριστικά επαινούν το βιβλίο οι κριτικοί των πρώτων χρόνων της μεταπολίτευσης, που βιάζονται να το υποδεχθούν με τα πιο θερμά λόγια.

Αξιοσημείωτη είναι και η εξωλογοτεχνική επιτυχία της «Κυρίας Κούλας». Μετά τη μεταφορά της στην τηλεόραση το 1983 από τον Διαγόρα Χρονόπουλο, με πρωταγωνιστικό δίδυμο τη Βέρα Ζαβιτσιάνου και τον Φίλιππο Σοφιανό, διέγραψε εν έτει 2010 και τη θεατρική της καριέρα, σε διασκευή ‘Ακη Δήμου και σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη για το Θέατρο Τέχνης, με τη Λυδία Κονιόρδου στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Πηγή: ΑΠΕ

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

6167665

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

«Ουδέποτε, δόθηκε καμία εντολή για συγκάλυψη», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κοιτώντας τους συγγενείς των θυμάτων