Newsroom

Newsroom

Γιάννης Οικονομίδης: "Στο Μικρό Ψάρι μιλάω για την παρακμή του δυτικού πολιτισμού"

Θεωρούμε το «Μικρό Ψάρι», την καινούργια ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, μια από τις αρτιότερες δημιουργίες που είδαμε από την εγχώρια…

oikonomidis 0

Θεωρούμε το «Μικρό Ψάρι», την καινούργια ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, μια από τις αρτιότερες δημιουργίες που είδαμε από την εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή τα τελευταία χρόνια. Γι’ αυτό, λοιπόν, επιδιώξαμε μια συνάντηση μαζί του, αλλά και για να μας εξηγήσει σε ποιο «παράλληλο σύμπαν» το μικρό ψάρι τρώει το μεγάλο.

Ο κεντρικός χαρακτήρας του «Μικρού Ψαριού», ο Στράτος, αν και φαντάζει σκοτεινός, σχεδόν σπηλαιώδης, προσωπικά μας φάνηκε απόλυτα θετικός…

Στην πραγματικότητα είναι αντιήρωας. Είναι ευάλωτος, μονόχνωτος, ανασφαλής, έχει μέτρια νοημοσύνη και φοβάται πολύ. Παράλληλα, αν και κουρασμένος, σχεδόν παραιτημένος, αποτελεί μέρος του αμείλικτου συστήματος. Διαφωνώ με τη διαπίστωσή σας ότι είναι θετικός ήρωας, ακόμη και αν συμφωνήσουμε πως είναι θετικό στοιχείο το γεγονός πως ακολουθεί ένα δικό του αυστηρό κώδικα τιμής. Ξεκάθαρα θετικός, όμως, δεν είναι. Μην ξεχνάτε ότι αρχικά δουλεύει για το δικό του συμφέρον σκοτώνοντας ανθρώπους –μάλιστα, από τη δράση του αυτή αποταμιεύει χρήματα με τον τρόπο που θα έκανε καθένας συνεπής με το κοινωνικό του αποτύπωμα μικροαστός– και σταδιακά αλλάζει σε κάτι καλύτερο. Για να συντελεστεί όμως αυτή η αλλαγή πρέπει πρώτα να φάει τα μούτρα του.

οικονομίδης

Αυτό το να «φάει τα μούτρα του» το παρουσιάζεις σαν μια δραματουργική αναγκαιότητα…

Φυσικά, για να εξανθρωπιστεί κάποιος και να αποκτήσει συνείδηση, θα πρέπει να του συμβεί κάτι σοκαριστικό. Είναι νομοτελειακό σχεδόν αυτό. Για να αλλάξεις, πρέπει να πέσεις από τον 120ό όροφο στο κενό με το κεφάλι κάτω. Αυτό το συναντάμε σε όλα τα μεγάλα έργα, σε όλες τις τραγωδίες. Βέβαια, αυτή η διαδρομή καταλήγει σε δύο μονοπάτια. Ή ακολουθείς το πρώτο και γίνεσαι καλύτερος ή επιλέγεις το δεύτερο και καταστρέφεσαι. Όπως λέει σωστά σε ένα ποίημά του ο Μιχάλης Γκανάς, «τα πολυβόλα χτυπάνε χαμηλά, ή σκύβεις ή απογειώνεσαι». Θέλαμε ο χαρακτήρας του Στράτου να έχει κινηματογραφική γοητεία, αλλά παράλληλα να δείχνει ανθρώπινος.

Η ιδέα μας είναι ή τα θύματα του Στράτου στην πραγματικότητα αντιπροσωπεύουν τον κόσμο της ευμάρειας της Ελλάδας του πρόσφατου παρελθόντος; 

Είναι αλήθεια ότι ο «παλιός κόσμος» εμφανίζεται στην ταινία με το πρόσωπο των «συμβολαίων» του Στράτου. Μου αρέσει να λέω ότι αυτή η ταινία παίζει το ρόλο και μιας τοιχογραφίας εποχής. Πάντως, ήθελα ο καμβά της να θυμίζει Δύση, παρά τη χρήση του ελληνικού τοπίου. Βέβαια, η Ελλάδα στα καρέ είναι ευκόλως αναγνωρίσιμη… ένας ρημαγμένος τόπος. Οι ξένοι δημοσιογράφοι στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βερολίνου επέμεναν να μου μιλούν αποκλειστικά για την «Ελλάδα της κρίσης» που δείχνει η ταινία. Αλλά θα μπορούσε να είναι οποιαδήποτε γωνιά της Ευρώπης ή της Αμερικής. Δεν είναι σε παρακμή μόνο ο ελληνικός πολιτισμός –θα ήταν πολύ εγωιστικό να το πιστεύαμε αυτό–, σε παρακμή είναι το δυτικό πολιτισμικό μοντέλο, άρα και το ελληνικό.  

Από τα πλάνα σου απουσιάζει παντελώς κάθε αίσθηση μεταφυσικής.

Πράγματι, αυτό συμβαίνει γιατί δεν πιστεύω στη μεταφυσική, αλλά στην ποίηση. Πάντα προσπαθώ οι ταινίες μου να διέπονται από λυρισμό, όχι αλληγορικό ή σημειολογικό, αλλά από το λυρισμό της εικόνας. Και αυτό το επιδιώκω για λόγους αισθητικής.

Αν και στους περισσότερους το τέλος του «Μικρού Ψαριού» φάνηκε μαύρο και σκοτεινό, σε μας φανέρωσε –για πρώτη φορά στο σύνολο του κινηματογραφικού σου έργου– μια πρωτόφαντη –σε σχέση με τη συνολική κινηματογραφική σου δημιουργία– αίσθηση αισιοδοξίας!

Εχω κουραστεί να υπερασπίζομαι τα φινάλε των ταινιών μου. Μου καταλογίζουν στα έργα μου «απαισιόδοξα, κατάμαυρα» φινάλε. Στην πραγματικότητα το 90% των σημαντικών έργων που έχουν γίνει διαχρονικά σε όλες τις μορφές της τέχνης έχουν ένα φινάλε μη αισιόδοξο. Η αισιοδοξία του έργου πηγάζει από την αισθητική του. Στον Ντοστογιέφσκι και τον Σαίξπηρ γίνεται χαμός από σφαγές, αίματα, βία. Όμως, όταν τελειώνεις κάποιο έργο τους, καταλαβαίνεις ότι υπάρχει μια ανάταση, μια ευφορία που προκύπτει κυρίως από την αισθητική τους.

Θέλεις να μιλήσουμε για τη σύγχρονή μας «ελληνική τραγωδία»; Θεωρείς ότι φτάσαμε στον πάτο του βαρελιού της πολιτικο-κοινωνικής κρίσης;

Όχι, πιστεύω ότι ακόμη δεν έχουμε δει τίποτα. Δεν ξέρω πώς θα είμαστε σε πέντε ή σε δέκα, αλλά νομίζω ότι τα χειρότερα δεν τα έχουμε ζήσει. Η λατινοαμερικανοποίηση της Ελλάδας έχει πολύ δρόμο ακόμη. Το ξέσπασμα της βίας θα έρθει κάποια στιγμή, γιατί ο κόσμος δεν θα αντέξει άλλο. Μακάρι να ανακοπεί με κάποιον τρόπο η κατρακύλα, αλλά τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά. Αν οι νέοι ορθώσουν ανάστημα στη βαρβαρότητα, ίσως κάτι γίνει.

Γιατί πιστεύεις ότι η αντίδρασή μας είναι σε «αφασία»;

Επειδή ξαφνιαστήκαμε. Από τη μια στιγμή στην άλλη, βρεθήκαμε από τα ψηλά στα χαμηλά και ψαχνόμαστε να δούμε τι έγινε. Και παρότι πλέον έχουμε συνέλθει από αυτό το ξάφνιασμα, ο κόσμος παραμένει αδρανής. Είναι περίεργο πράγμα αυτό. Δεν διεκδικούμε τίποτα και μένουμε άβουλοι μπροστά σε ό,τι μας πλασάρουν. Διαισθάνομαι ότι στην πραγματικότητα δεν υπάρχει διάθεση να αλλάξουμε τα πράγματα. Αυτό που επιθυμεί ο πολύς κόσμος είναι η επιστροφή στην εποχή των παχιών αγελάδων. Η μόνη ελπίδα είναι οι νέοι, οι οποίοι εκτός από τη ζωή που έχουν μπροστά τους, προβάλλουν –δικαίως– άλλες απαιτήσεις από εκείνες των γονιών τους. Αυτοί μόνο μπορούν να αλλάξουν την κατάσταση και να ξαναφέρουν την ελπίδα στη χώρα. Τώρα ποια γενιά θα είναι αυτή, δεν το ξέρω. Αν θα είναι ύστερα από πέντε ή από δέκα χρόνια… δεν ξέρω!

Η ταινία το «Μικρό Ψάρι» παίζεται στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Συνέντευξη στον Παναγιώτη Φρούντζο και τον Κωνσταντίνο Καϊμάκη για το koutipandoras.gr

 

 

Πύρρος Δήμας: Ξεσήκωσε το Twitter αλλά όχι για κάποιο μετάλλιο – Τα σχόλια για τους φράχτες που έφεραν αντιδράσεις

Πύρρος Δήμας

Πύρρος Δήμας: Ξεσήκωσε το Twitter αλλά όχι για κάποιο μετάλλιο – Τα σχόλια για τους φράχτες που έφεραν αντιδράσεις

Μια φωτογραφία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, μια υποψηφιότητα και δυο αναρτήσεις για τον φράχτη στον…

Βασιλικός αναλυτής για Μίντλετον: «Όλα δείχνουν ότι πάσχει από καρκίνο του παχέος εντέρου»

Κέιτ

Βασιλικός αναλυτής για Μίντλετον: «Όλα δείχνουν ότι πάσχει από καρκίνο του παχέος εντέρου»

Ο Βέλγος δημοσιογράφος αναφέρθηκε στη μορφή καρκίνου από την οποία πάσχει η πριγκίπισσα της Ουαλίας…

Πρωτοφανές κύμα οργής για τον Καραμανλή και τα χειροκροτήματα της ντροπής: «Για γερά στομάχια η ομιλία του» – Χιλιάδες αναρτήσεις

Καραμανλής

Πρωτοφανές κύμα οργής για τον Καραμανλή και τα χειροκροτήματα της ντροπής: «Για γερά στομάχια η ομιλία του» – Χιλιάδες αναρτήσεις

Δεν ξέρουμε τι ήταν χειρότερο, τα όσα είπε ο Καραμανλής ή τα χειροκροτήματα από τους…

Α. Μπίνης: Παραιτήθηκε ο πρόεδρος του οργανισμού διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων

240327221854 athanasios mpinis 270324 1024x574 1

Α. Μπίνης: Παραιτήθηκε ο πρόεδρος του οργανισμού διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων

Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η παραίτηση του Αθανάσιου Μπίνη σχετίζεται…

Άγρια κόντρα Φαραντούρη με Πορτοσάλτε στο ΣΚΑΪ: «Να δείχνετε περισσότερο σεβασμό» (video)

profile player 960x540 26

Άγρια κόντρα Φαραντούρη με Πορτοσάλτε στο ΣΚΑΪ: «Να δείχνετε περισσότερο σεβασμό» (video)

Μετωπική κόντρα μεταξύ του Νικόλα Φαραντούρη και του Άρη Πορτοσάλτε στην πρωινή εκπομπή του ΣΚΑΪ

«Θερμή» υποδοχή Μητσοτάκη από ακτιβίστρια στον Καναδά – «Θα έπρεπε να ντρέπεστε, 14.000 παιδιά είναι νεκρά στη Γάζα» (Video)

Screenshot 2 15

«Θερμή» υποδοχή Μητσοτάκη από ακτιβίστρια στον Καναδά – «Θα έπρεπε να ντρέπεστε, 14.000 παιδιά είναι νεκρά στη Γάζα» (Video)

«Θα έπρεπε να ντρέπεστε. Πώς κοιτάζετε τον εαυτό σας στον καθρέφτη».