Newsroom

Newsroom

"Adagio – Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Με μία σειρά εκδηλώσεων υποδέχεται τις ημέρες του Πάσχα το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.Τις εκδηλώσεις, που εγκαινιάζουν τον νέο Κύκλο «Adagio- Μουσικές για…

oyrania gkasioy

Με μία σειρά εκδηλώσεων υποδέχεται τις ημέρες του Πάσχα το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.Τις εκδηλώσεις, που εγκαινιάζουν τον νέο Κύκλο «Adagio- Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα» παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Γιώργος Κουρουπός, μαζί με τους συντελεστές που τις πλαισιώνουν.

Τον κύκλο ανοίγει η πολυβραβευμένη οργανίστα Ουρανία Γκάσιου, που παρουσιάζει έργα Μπαχ και άλλων συνθετών, στο εκκλησιαστικό όργανο, και ακολουθούν τα «Κατά Ιωάννη Πάθη» από την Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, σε όργανα εποχής. Ύμνοι και λαϊκοί θρήνοι της Μεγάλης Εβδομάδας μπλέκονται, στη συνέχεια, με τον εμβληματικό «Επιτάφιο» του Θεοδωράκη και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το αριστουργηματικό «Γερμανικό Ρέκβιεμ» του Μπραμς.

Οι εκδηλώσεις ξεκινούν το Σάββατο του Λαζάρου, 12 Απριλίου, με τη διεθνώς καταξιωμένη, και μόνιμη πλέον οργανίστα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών από το 2011, Ουρανία Γκάσιου να παρουσιάζει ένα πρόγραμμα που καλύπτει τρεις αιώνες μουσικής δημιουργίας στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης (ώρα: 20.30).

Όπως είπε η ίδια, ο υποβλητικός ήχος του εκκλησιαστικού οργάνου θα φέρει το κοινό πιο κοντά στο κατανυκτικό πνεύμα του Θείου Πάθους μέσα από τις παρτιτούρες του Γιόχαν-Σεμπάστιαν Μπαχ, του Λουί Βιερν, του Σεζάρ Φρανκ, του Τιερρύ Εσκαίς και του Ζοζέφ Ζονγκέν.

Το αριστουργηματικό ορατόριο του Γ.Σ. Μπαχ δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από τις εκδηλώσεις του Μεγάρου, το οποίο υποδέχεται, τη Μεγάλη Δευτέρα 14 Απριλίου, την Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής και τον τσεμπαλίστα και αρχιμουσικό Μάρκελλο Χρυσικόπουλο. Το πολυβραβευμένο μουσικό σύνολο θα ερμηνεύσει τα «Κατά Ιωάννην Πάθη» στην αυθεντική τους εκδοχή (1724), με όργανα εποχής και ολιγομελή χορωδία δωματίου σε μία και μοναδική συναυλία.

Αναλύοντας την προσωπική του προσέγγιση στο «Κατά Ιωάννην Παθών» ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος παρατηρεί τα εξής: «Χιλιόμετρα σελίδων έχουν γραφτεί θέλοντας να ερμηνευθεί η κάθε νότα, η κάθε αρμονία της σύνθεσης ως αναντικατάστατο κομμάτι ενός συγκεκριμένου θρησκευτικού υπερκείμενου, του οποίου η αποκρυπτογράφηση είναι απαραίτητη για την ουσιαστική κατανόηση της μουσικής… Πιστεύω ότι αυτό που μας διαφεύγει, σήμερα, από την εμπειρία αυτής της μουσικής είναι η αίσθηση κοινότητας. Πιο συγκεκριμένα, η αίσθηση συμμετοχής σε μια κατά βάση λαϊκή λειτουργία, όπου η διμερής αφήγηση των Παθών πλαισιώνει ένα σύγχρονο κήρυγμα. Σήμερα, στο κοσμικό λοιπόν πλαίσιο των συναυλιών, έστω χωρίς κοινότητα, έστω χωρίς κήρυγμα και χωρίς κήρυκα, αυτή η “συνοπτική” παράκαμψη του Μπαχ είναι κάτι που κάνει τα “Κατά Ιωάννην” πλέον επίκαιρα. Σήμερα, σε μια εποχή που βρίθει ινδαλμάτων αλλά στερείται ηρώων».

Σε αυτή την προσπάθεια αναβίωσης της απέριττης προκλασικής ατμόσφαιρας του έργου συμμετέχουν επίσης πέντε μονωδοί που έχουν διακριθεί στο μπαρόκ ρεπερτόριο: η υψίφωνος Μυρσίνη Μαργαρίτη, η μεσόφωνος Μαίρη-Έλεν Νέζη, ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας και ο βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς. Τα απαιτητικά μέρη του Ευαγγελιστή θα αποδώσει ο Βρετανός τενόρος Τζέισον Νταρνέλ.

Σειρά έχει η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, η οποία πρωταγωνιστεί στη πασχαλινή συναυλία της Μεγάλης Τρίτης, 15 Απριλίου, με τη συμμετοχή δύο ξεχωριστών ερμηνευτών: της Νεκταρίας Καραντζή και του Τάσου Αποστόλου.

Η συναυλία θα ξεκινήσει με Ύμνους από τις Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας (Αλληλούια/Ιδού ο Νυμφίος, Η απεγνωσμένη διά τον βίον, Τον νυμφώνα σου βλέπω, Σήμερον κρεμάται επί ξύλου, Εξέδυσάν με τα ιμάτιά μου κ.ά.) και θρήνους από τη λαϊκή μας παράδοση (Θρήνος Παναγίας από την Κύπρο, Σήμερα μαύρος ουρανός κ.ά.) που θα αποδώσει η Νεκταρία Καραντζή, μια ερμηνεύτρια της σύγχρονης γενιάς η οποία έχει ήδη μακρά θητεία στον χώρο της βυζαντινής και της δημοτικής μουσικής παράδοσης. Ενώ ο Τάσος Αποστόλου, που θα τη συνοδεύσει αρχικά σε ρόλο αφηγητή, θα ερμηνεύσει σόλο, στη συνέχεια, τα οκτώ μελοποιημένα ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου που συναποτελούν τον «Επιτάφιο» (1960) του Μίκη Θεοδωράκη. Το έργο που εγγράφεται ως καινοτομία και πρωτοπορία, τόσο στην ποίηση όσο και στη μουσική, θα ακουστεί σε μεταγραφή του γνωστού κλαρινετίστα και ενορχηστρωτή Γιάννη Σαμπροβαλάκη για μικρό σύνολο και ανδρική φωνή.

Για την καταληκτική συναυλία του κύκλου «Adagio- Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα» που θα πραγματοποιηθεί τη Μεγάλη Τετάρτη, 16 Απριλίου, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών επέλεξε ένα από τα πιο εσωτερικά και υποβλητικά έργα του Γιοχάνες Μπραμς, και κατά πολλούς το σημαντικότερο της εργογραφίας του, το «Γερμανικό Ρέκβιεμ».

Μυσταγωγικό και συμβατό με την κατανυκτική ατμόσφαιρα της Μεγάλης Εβδομάδας, το «Γερμανικό Ρέκβιεμ» παρουσιάζεται υπό τη μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, με σολίστ δύο καταξιωμένους Γερμανούς λυρικούς τραγουδιστές, την υψίφωνο Σουζάννε Μπέρνχαρτ και τον βαρύτονο Γιόχεν Κούπφερ, και με τη συμμετοχή της Χορωδίας MotettenChor του Μονάχου υπό τον Μπένεντικτ Χάαγκ.

Πληροφορίες:

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ – ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ: 
Βασ.Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα 
Ομήρου 8, Αθήνα 
Tηλ 210 7282333
ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ
Τηλ 210 7282367

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

6167665

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

«Ουδέποτε, δόθηκε καμία εντολή για συγκάλυψη», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κοιτώντας τους συγγενείς των θυμάτων

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

6167422

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

Μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου, οι βουλευτές των δύο κομμάτων επέστρεψαν στις…

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

InCollage 20240328 205245331

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

O Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται πως «παραίτησε» τους δύο στενούς του συνεργάτες προκειμένου να μην απολογηθεί…