Newsroom

Newsroom

Στέλιος Μάινας: "Ο κινηματογράφος είναι η τέχνη του αυτοελέγχου"

Ο Στέλιος Μάινας, πρωταγωνιστής στην ταινία του Αλέξη Αλεξίου «Τετάρτη 04:45» μιλάει για την Ελλάδα της κρίσης και την πτώση…

mainas1

Ο Στέλιος Μάινας, πρωταγωνιστής στην ταινία του Αλέξη Αλεξίου «Τετάρτη 04:45» μιλάει για την Ελλάδα της κρίσης και την πτώση των αξιών, τονίζει την αγάπη του στην κωμωδία και τον Γούντι Άλεν, αναφέρεται στο μέλλον του κινηματογράφου και παρατηρεί με ανησυχία το οξύμωρο φαινόμενο να βραβεύονται οι ελληνικές ταινίες στα διεθνή φεστιβάλ αλλά να μην τις βλέπουν οι έλληνες θεατές! Στο τέλος όμως δηλώνει αισιόδοξος αφού «δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς».

Συνέντευξη στους Παναγιώτη Φρούντζο, Κωνσταντίνο Καϊμάκη

Είναι μια πολιτική ταινία η «Τετάρτη 04:45» ;

Καταρχήν, όλα στη ζωή είναι πολιτική. Ότι αφορά το κοινωνικό γίγνεσθαι είναι πολιτική. Ότι κατευνάζει ή επιδεικνύει ή κριτικάρει είναι πολιτική. Με αυτή την έννοια η ταινία του Αλεξίου είναι βαθιά πολιτική.

Ποιος στοιχείο σας κέντρισε το ενδιαφέρον για να συμμετάσχετε στην ταινία; 

Το σενάριο ήταν το πρώτο πράγμα που με εντυπωσίασε. Μέσα από αυτό είδα τις προθέσεις του σκηνοθέτη να φτιάξει ένα διαφορετικό, πρωτότυπο φιλμ που έχει κάτι να πει. Ένα σκεπτόμενο νουάρ και η προσωπική επαφή με τον Αλεξίου – ένα νέο σκηνοθέτη καθώς με ενδιαφέρουν οι νέοι καλλιτέχνες και η προσωπική ματιά τους πάνω στα πράγματα αφού έτσι μαθαίνω- με έπεισαν να λάβω μέρος σε αυτήν.  

Τι μάθατε μέσα από αυτή την εμπειρία;

Κοιτάχτε, εγώ δεν είμαι πια νέος αλλά όπως όλοι μας, χρειαζόμαστε να μαθαίνουμε διαρκώς. Η μάθηση δεν σταματά ποτέ. Μέσα από την «Τετάρτη» επιβεβαίωσα κάτι που υποψιαζόμουν παλιότερα. Ότι ο κινηματογράφος είναι η τέχνη του αυτοέλεγχου κι όχι της μεταμόρφωσης όπως συμβαίνει για παράδειγμα στο θεάτρο.

Για ποιο λόγο ο κόσμος έχει γυρίσει την πλάτη του στον ελληνικό κινηματογράφο;

Μόνο τις κωμωδίες θεωρεί το κοινό δικές του και κόβουν εισιτήρια. Αυτό νομίζω ότι κάποια στιγμή πρέπει να αλλάξει. Βέβαια δεν πρέπει να λησμονούμε ότι ο ίδιος ο ελληνικός κινηματογράφος έδιωξε κάποια στιγμή το θεατή και τώρα πασχίζει να τον ξανακερδίσει. Στις λίγες ταινίες που έχω κάνει, τα εισιτήρια που έκοψαν ήταν θεαματικά. Όμως άλλες εποχές τότε. Τώρα έχουν αλλάξει τα πράγματα. Που σημαίνει άλλαξαν οι καιροί και μαζί τους άλλαξε και το κοινό.  

Ποιες αλλαγές εντοπίζετε στο κοινό που βλέπει σινεμά;

Εκείνοι που έκαναν επιτυχίες τις παλιές ταινίες μου, πλέον αποτελούν το μεσήλικο κοινό. Το κοινό μεταλλάσεται όπως κι η κοινωνία, όπως και η φύση του κινηματογράφου. Από τη στιγμή που καταργείται το φιλμ, όλα γίνονται ψηφιακά και πλέον ο θεατής μπορεί με ένα κλικ να έχει δωρεάν την ταινία στον υπολογιστή του ή στην τεράστια οθόνη του σπιτιού του, για ποιο λόγο να μπει στον κόπο να πάει στην αίθουσα; 

Οι δάσκαλοι ή εμπνευστές στη ζωή σας ποιοι είναι;

Ανήκω σε μια πολύ τυχερή γενιά. Οι δάσκαλοι στη ζωή μου ήταν καθημερινά πολλοί και διαφορετικοί. Από τους πεφωτισμένους ανθρώπους στο θέατρο ή τον κινηματογράφο που μαθήτευσα την υποκριτική δίπλα τους μέχρι τον τσαγκάρη της γειτονιάς που είχε μια βαθιά λαϊκή σοφία σε ότι έκανε. Το καλό υπήρχε παντού δίπλα μου. Ένα από τα σημαντικότερα πράγματα που έμαθα στη ζωή μου είναι πως το καλό όπου υπάρχει μεταλαμπαδεύεται.

Αυτό που ζούμε σήμερα πώς θα το χαρακτηρίζατε;

Δυστυχώς αυτό που ζούμε σήμερα είναι μια πρωτοφανής πτώση και κρίση αξιών. Η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική. Είναι πρωτίστως ηθική και πνευματική. Με λύπη διαπιστώνω ότι όλο και περισσότερο σβήνουν οι φωνές που έχουν ουσιαστικό λόγο. Ακόμη κι ο κόσμος δεν μιλάει πολύ. Έχουμε γίνει μια καταθλιπτική κοινωνία. 

Σπανίως μιλάτε στα ΜΜΕ. Για ποιο λόγο; 

Δεν το κάνω από σνομπισμό. Ο κόσμος κουράζεται να ακούει κάποιους – και μένα συμπεριλαμβανομένου- να μιλούν επί παντός επιστητού. Προσπαθώ λοιπόν να κάνω μια οικονομία και ιεράρχηση ως προς το που και πότε θα μιλήσω. Κυρίως σέβομαι τον κόσμο που με διαβάζει και το μέσο που με φιλοξενεί. Δεν θέλω να έχω γνώμη πάντα και για τα πάντα. Δεν γίνεται κάτι τέτοιο. Είναι παράλογο και κουραστικό να ακούς κάποιους να μιλούν με ευκολία για τα πάντα.   

Έχετε πει πως τα μεγάλα λογοτεχνικά έργα είναι καλό να μην αγγίζονται.

Ναι, με την έννοια πως υπάρχουν εκεί ερήμην μας και είναι απαστράπτονται και δεν μπορούμε να τους κάνουμε τίποτα. Αναφέρομαι επίσης στην προσπάθεια που κάνουν κάποιοι να τα χρησιμοποιήσουν ως προκάλυμμα για να «κρύψουν» το δικό τους κενό με αποτέλεσμα να γυρίζονται τέρατα στο όνομα ενός κλασικού λογοτεχνικού αριστουργήματος. Αυτό είναι το λάθος στην όλη υπόθεση.   

Ποιους μεγάλους σύγχρονους δημιουργούς στην κωμωδία που την λατρεύετε, θα ξεχωρίζατε σήμερα;

Αρκετούς αλλά η αδυναμία μου είναι ο Γούντι Άλεν. Με το πρώτο φιλμ του που είδα έπαθα σοκ. Κι έκτοτε έχω πάθει μια εξάρτηση μαζί του σαν αυτήν που έχουν τα πιτσιρίκια με το πρώτο παγωτό του καλοκαιριού που περιμένουν να το φάνε πως και πως. Έτσι κι εγώ περιμένω με ανυπομονησία τις ταινίες του. Αυτό που λατρεύω σε κείνον πέρα της ιδιοφυίας του είναι πως δεν παίρνει τον εαυτό του στα σοβαρά. Διαρκώς αυτοσαρκάζεται. H εξυπνάδα του και το σπίρτο που βγάζει σε κάθε ταινία του, από τις πολύ καλές, τα αριστουργήματα, μέχρι και τις λιγότερο καλές δημιουργίες του είναι πραγματικά μοναδικό. Αυτή η ευκολία του να κάνει ταινίες με τέτοιο αφοπλιστικό τρόπο εμένα προσωπικά με μαγεύει.

Αυτή την εποχή σε τι κατάσταση σας βρίσκουμε; 

Ετοιμάζεται κάτι καινούργιο; Συνεχίζουμε τις παραστάσεις με τον «Θείο Βάνια» οι οποίες θα συνεχιστούν και μετά το Πάσχα, ενώ θα πάμε αργότερα να ανεβάσουμε την παράσταση και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας όπως η Θεσσαλονίκη κ.α. Επίσης μελετάω ένα πρότζεκτ πολύ φιλόδοξο και πολύ ενδιαφέρον για του χρόνου, το οποίο κυριολεκτικά με έχει απορροφήσει.

Για τι ακριβώς πρόκειται;

Είναι ένα θεατρικό αλλά δεν μπορώ να σας πω λεπτομέρειες από τώρα επειδή δεν έχει γίνει κάποια ανακοίνωση. Πάντως εκτός του ότι είναι άπαιχτο στην Ελλάδα είναι βασισμένο στο έργο ενός σημαντικού αμερικανού σύγχρονου συγγραφέα. Αυτά μόνο μπορώ να σας πω. Όμως επειδή σέβομαι το σκηνοθέτη που θα το ανεβάσει και είναι ουσιαστικά του δική του ιδέα δεν μπορώ να πω κάτι παραπάνω. Είναι σαν να του παίρνω του ανθρώπου αυτού την μπουκιά μέσα από το στόμα (γέλια).

Αν το καλύτερο που μπορεί να συμβεί σε ένα ηθοποιό είναι οι βραβεύσεις για κάποιο έργο, αντίστοιχα ποιο είναι το χειρότερο που μπορεί να του τύχει;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι η εμπορική απαξίωση. Να μη δει σχεδόν κανείς δηλαδή το έργο ή την ταινία σου. Ειδικά στον κινηματογράφο αυτό είναι ακόμη πιο έντονο. Είναι πολύ πικρό όταν κάνεις μια πραγματικά καλή ταινία, η οποία επιπλέον βραβεύεται στα φεστιβάλ, να της γυρνάει την πλάτη ο έλληνας θεατής. Ο τελικός κριτής όμως είναι πάντα το κοινό. Το χειρότερο για μένα είναι να σε αφήσουν στα ράφια. Είναι ο μεγαλύτερος εφιάλτης του ηθοποιού. Ειδικά στον κινηματογράφο, για να επιστρέψουμε στην αρχική μας κουβέντα, που ζει δύσκολες μέρες λόγω της οικονομικής κρίσης, αν οι ταινίες δεν κάνουν εισιτήρια – ας βραβεύονται έξω- πως θα προσελκύσουν παραγωγούς και κεφάλαια για να γίνουν άλλες ταινίες. Δυστυχώς σχεδόν έχει γίνει μόδα να μην βλέπει το κοινό τις ελληνικές ταινίες ή να μην εξασφαλίζουν καν διανομή για να παιχτούν στις αίθουσες.  

 

 

 

 

Βερύκιος «καρφώνει» Μητσοτάκη: «Αυτός έστειλε τους 2 στον Μαρινάκη και τους έδιωξε επειδή μαθεύτηκε» (video)

δημος βερυκιοσ

Βερύκιος «καρφώνει» Μητσοτάκη: «Αυτός έστειλε τους 2 στον Μαρινάκη και τους έδιωξε επειδή μαθεύτηκε» (video)

Μια αρκετά σημαντική αποκάλυψη για τις παραιτήσεις Παπασταύρου και Μπρατάκου έκανε ο Δήμος Βερύκιος

Μαρίνα Σάττι: Αποστομωτική απάντηση σε όσους απορούν, πώς θα τραγουδήσει τις ψηλές νότες στο «Ζάρι» (Video)

marina satti

Μαρίνα Σάττι: Αποστομωτική απάντηση σε όσους απορούν, πώς θα τραγουδήσει τις ψηλές νότες στο «Ζάρι» (Video)

Τραγούδησε ζωντανά την εισαγωγή του κομματιού και έγινε viral στο TikTok.

O γνωστός ράπερ Εθισμός «σπάει κόκκαλα» με το νέο του τραγούδι – Η αναφορά στον Κώστα Βαξεβάνη και στις υποκλοπές

433140002 767928198614916 439479898267640574 n

O γνωστός ράπερ Εθισμός «σπάει κόκκαλα» με το νέο του τραγούδι – Η αναφορά στον Κώστα Βαξεβάνη και στις υποκλοπές

Ο Εθισμός μέσα από τους στίχους του θίγει συχνά υποθέσεις που απασχολούν έντονα την ελληνική…