ΜΑ

ΜAΚΗΣ ΑΝΔΡΟΝΟΠΟΥΛΟΣ

Τηλεόραση: Tο πολιτιστικό κριτήριο ως αναπτυξιακό εργαλείο

Του Μάκη Ανδρονόπουλου 1.«Δείξε μου τα τηλεοπτικά προγράμματα που βλέπεις να σου πω ποιος είσαι» θα μπορούσε να είναι μια…

andronopoulos 0 1 0 1

Του Μάκη Ανδρονόπουλου

1.«Δείξε μου τα τηλεοπτικά προγράμματα που βλέπεις να σου πω ποιος είσαι» θα μπορούσε να είναι μια σύγχρονη παροιμία. Άσχετα με το αν κάτι τέτοιο μπορεί να ευσταθεί, το βέβαιο είναι ότι τα τηλεοπτικά κανάλια με τα προγράμματά τους καλλιέργησαν τα τελευταία χρόνια τον αισθητικό εκμαυλισμό, την αποχαύνωση, την ελευθεριότητα και μέσα από τα σίριαλ, ένα μοντέλο ζωής επιφανειακό και δήθεν που συνήθως εξυπηρετούσε την ανάγκη των τραπεζών να φορτώνουν τον κόσμο με δάνεια για να αγοράζουν μικρά και μεγάλα κοινωνικά status symbol. Η τηλεόραση καλλιέργησε όλα αυτά τα χρόνια της μαζικής παραίσθησης το «φαίνεσθαι» εις βάρος του «είναι», με αποκορύφωμα την διαχείριση των ειδήσεων και της πολιτικής. Και αυτά, σε ότι αφορούν τα μεγάλα κανάλια. Τα μικρά ήταν απλώς «σκουπίδια»…
Φυσικά, σχεδόν σε κάθε περίπτωση, υπήρχαν άλλοθι, τόσο σε επίπεδο προσώπων, όσο και σε επίπεδο προγραμμάτων. Θα ήμουνα άδικος, αν δεν υποκλινόμουνα σε ορισμένες σειρές που έβγαλαν πολύ γέλιο και σάρκασαν ορισμένα κοινωνικά στερεότυπα, όπου όμως και πάλι στο τέλος τα καθιστούσαν συμπαθή, αν όχι μοντέλα προς μίμηση. Με δυο λόγια, η πολιτισμική και αισθητική παρέμβαση της τηλεόρασης είναι καταλυτικής σημασίας και μέχρι τώρα χρησιμοποιήθηκε ελαφρά τη καρδία ή για να εξυπηρετήσει σκοτεινές σκοπιμότητες… Μέσα σε αυτό το σκηνικό, τα κρατικά κανάλια με την σχετικά χαμηλή τηλεθέαση, λειτούργησαν σαν άλλοθι. Σειρές υψηλού επιπέδου, ντοκιμαντέρ, κάπως πιο cool πολιτικά talk show, που όμως, με ένα ανεξήγητο τρόπο δεν τραβούσαν το μεγάλο φιλοθεάμον κοινό. Γιατί άραγε;
2. Ότι  αδειοδοτείται από την Πολιτεία πρέπει να εξυπηρετεί πρωτίστως τους στόχους της. Η αδειοδότηση μιας τράπεζας, για παράδειγμα, αφορά στην εκχώρηση του δικαιώματος να  παίρνει την αποταμίευση των πολιτών και να την διαχειρίζεται με τρόπο που διασφαλίζει και αυξάνει το κεφάλαιο, αλλά και να ικανοποιεί τους αναπτυξιακούς στόχους της Πολιτείας. Γι΄ αυτό και τίθενται προϋποθέσεις-κριτήρια επάρκειας κεφαλαίων, οργάνωσης, ελεγκτικών μηχανισμών κλπ.  Κατά τον ίδιο τρόπο, η εκχώρηση συχνοτήτων  τηλεόρασης, πέρα από τα τεχνικά κριτήρια επάρκειας και λειτουργίας, θα μπορούσε να συνοδεύεται με κάποιους αισθητικούς και πολιτιστικούς στόχους της Πολιτείας, ακόμη και με όρους ψηφιακής εποχής.
3. Υπό αυτή την οπτική, μπορούμε να φανταστούμε μια τηλεόραση παραγωγό πολιτισμού και προαγωγό της αισθητικής. Μπορούμε να φανταστούμε μια τηλεόραση που θα διαχωρίζει την ψυχαγωγία (eurovision, music school, θεατρική επιθεώρηση κλπ), από τον πολιτισμό (εκπομπές λόγου, όπερα, τζαζ, θέατρο, βιβλίο, επιστήμη, εκπαιδευτική τηλεόραση, σινεφίλ ταινίες, ιστορία κ.ο.κ.). Και φυσικά, όχι μεταξύ μία με έξι τα ξημερώματα, αλλά σε ώρες καλές και σωστές. Να μπορέσει να δει και ο νέος ή ο εργαζόμενος κάτι που θα τον ανεβάσει…
4. Υπό αυτή την οπτική, -και εδώ αρχίζει στην πράξη η διασπορά της ανάπτυξης-, για να δώσει η Πολιτεία την άδεια, μπορεί να απαιτήσει το 50% του πολιτιστικού προγράμματος να είναι εγχώριο, 25% ευρωπαϊκό, 15% αμερικανικό και 10% από τον υπόλοιπο κόσμο! Έτσι, εκεί που «σκοτώνονται» τα κανάλια να πάρουν τα δικαιώματα για τη σούπερ λιγκ, να σκοτωθούν για να πάρουν τα δικαιώματα του Φεστιβάλ Αθηνών και της Επιδαύρου, της Λυρικής, του Εθνικού Θεάτρου, του Μεγάρου της Μουσικής … Εδώ μπαίνει ο ιδιωτικός τομέας παραγωγής, εδώ έρχονται οι συμπαραγωγές με ξένους παίκτες, με δισκογραφικές εταιρείες, με ξένους σκηνοθέτες και ηθοποιούς που παίζουν μαζί με Έλληνες. Έτσι, δημιουργείς προϋποθέσεις για μια νέα κινηματογραφική βιομηχανία (Balkan Studios στη Θεσσαλονίκη δεμένα με το Φεστιβάλ και την πανεπιστημιακή σχολή κινηματογράφου, και Mediterranean στην Κρήτη….), για την προβολή στο εξωτερικό της ελληνικής μουσικής σκηνής, της ζωγραφικής, των τεχνών γενικά κ.ο.κ. Ότι παράγεται, παράγεται με στόχο την εξωστρέφεια, την εξαγωγή πολιτισμού, την είσοδο της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή αγορά τέχνης και πολιτισμικών αγαθών και υπηρεσιών (με πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στον τουρισμό…).
5. Σε ένα τέτοιο τηλεοπτικό περιβάλλον που διαμορφώνει το αδειοδοτικό καθεστώς, τα τηλεοπτικά κανάλια αποκτούν νέα αναπτυξιακή προοπτική και η κρατική τηλεόραση γίνεται πρωτοπόρος και καταλύτης εξελίξεων. Διότι τα Μουσικά Σύνολα καλούν νέους Έλληνες, Βαλκάνιους, Άραβες και φυσικά Ευρωπαίους σολίστ για να παίξουν μαζί και να φιλμαριστεί και προβληθεί η δουλειά τους, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο συμπράττει και δίνει μαθήματα επιχειρηματικότητας και καινοτομίας (όχι σαν κι αυτά του Πέτρου) on camera, η Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών διοργανώνει και φιλμάρει συζητήσεις για τον Επίκουρο ή τον Χάιντεγκερ στο αμφιθέατρό της, με τον τάδε Ιταλό ή Οξφορδιανό φιλόσοφο, το Half Note φέρνει ένα μεγάλο τζάζμαν να τζαμάρει με ελληνικά σχήματα κ.ο.κ.
Μπορούμε να φανταστούμε πολλά και καλά. Τώρα είναι η μεγάλη ευκαιρία να τελειώνουμε με το κιτσαριό, το trash και τη φαιά προπαγάνδα και να τα αντικαταστήσουμε με την αισθητική καλλιέργεια και τον πολιτισμό.
_____
ΥΓ 1: Εννοείται ότι ο κάθε καναλάρχης κάνει τις επιλογές του για το τι θα παίζει το κανάλι του, ανάλογα με το τιμολόγιο αδειοδότησης και ετήσιων τελών. Για παράδειγμα, αν θέλεις έντεκα με τρεις να παίζεις το «τηλεφώνησέ μου τώρα και δεν θα μετανιώσεις» δεν θα έχεις το ίδιο τιμολόγιο με αυτόν που δεν έχει.
ΥΓ 2: Εννοείται πως αν αποφασίζεις μια τέτοιου τύπου πολιτική, είσαι πολύ προσεκτικός με την «ελευθερία της έκφρασης», διότι μπορεί να δεις τον Κώνστα με μπλουζάκι “Je suis Charlie”  να διαμαρτύρεται πως οι κομμουνισταί δεν τον αφήνουν να πει ότι μετατρέπουν τη χώρα σε Αλβανία (του Χότζα) απομονώνοντάς την από τις αγορές!…
ΥΓ 3: Η «ψησταριά» που είναι οι κεραίες του Υμηττού σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ, πρέπει να φύγει γιατί οι αποκάτω, από Αγία Παρασκευή έως Ηλιούπολη, όπως και στην πίσω πλευρά «τσικνίζονται» πολύ…

 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr

Ο Βαγγέλης Βλάχος αφιέρωσε στον Καραμανλή το βίντεο του Άδωνι με τα τρενάκια – «Αφού δεν καταλαβαίνουν…»

430113696 386032271017011 577611428516139923 n

Ο Βαγγέλης Βλάχος αφιέρωσε στον Καραμανλή το βίντεο του Άδωνι με τα τρενάκια – «Αφού δεν καταλαβαίνουν…»

Με βίντεο του Άδωνι να... παίζει με τρενάκια ανέβασε ο Βαγγέλης Βλάχος θέλοντας να απαντήσει…

Χείμαρρος ο Λαζόπουλος: «H μικρή χούντα των Πλεύρη, Άδωνι και Βορίδη ανέλαβε τον ρόλο της συγκάλυψης» (video)

Λαζόπουλος 1

Χείμαρρος ο Λαζόπουλος: «H μικρή χούντα των Πλεύρη, Άδωνι και Βορίδη ανέλαβε τον ρόλο της συγκάλυψης» (video)

«Μην αφήσετε το τσεκούρι, κρατήστε ακέραιο το επάγγελμα σας του τσεκοροποιού», ανέφερε ο Λάκης Λαζόπουλος…

Στέφανος Κασσελάκης: Έσβησε τούρτα για τα γενέθλια του μετά την ορκωμοσία του – Τι δώρο του έκαναν (εικόνες)

6168234

Στέφανος Κασσελάκης: Έσβησε τούρτα για τα γενέθλια του μετά την ορκωμοσία του – Τι δώρο του έκαναν (εικόνες)

Τούρτα για τα γενέθλια του έσβησε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανος Κασσελάκης, λίγο μετά την…

Πρώτη δήλωση 12χρονης για Κολωνό: «Θέλω να γίνω εισαγγελέας, να κλείνω στη φυλακή ανθρώπους όπως αυτούς που με βίασαν» (Video)

6168031

Πρώτη δήλωση 12χρονης για Κολωνό: «Θέλω να γίνω εισαγγελέας, να κλείνω στη φυλακή ανθρώπους όπως αυτούς που με βίασαν» (Video)

«Σήμερα είναι η πιο ευτυχισμένη μέρα της ζωής μου», ήταν η φράση που είπε στη…

Χρήστος Χατζηπαναγιώτης: Οι πρώτες δηλώσεις μετά την περιπέτεια υγείας – «Αν καθυστερούσαμε πέντε λεπτά, τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά» (video)

Χατζηπαναγιώτης

Χρήστος Χατζηπαναγιώτης: Οι πρώτες δηλώσεις μετά την περιπέτεια υγείας – «Αν καθυστερούσαμε πέντε λεπτά, τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά» (video)

«Αν ήμουν μόνος μου, ίσως το άφηνα να δω αν θα περάσει», ανέφερε στις δηλώσεις…