Newsroom

Newsroom

"Fear and Desire" : Η πρώτη ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ σε Α' προβολή στην Ελλάδα

Στάνλεϊ Κιούμπρικ

feardesire2

Η NEW STAR παρουσιάζει σε πρώτη προβολή εξήντα χρόνια μετά, την πρώτη ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ “Fear and Desire”Μαζί θα προβάλλεται και η μικρού μήκους ταινία THE SEAFARERS (28′).

Σύνοψη

Στη διάρκεια του Β΄ παγκόσμιου πολέμου, ο υπολοχαγός Κόρμπι οδηγεί τους άντρες του μακριά από τους εχθρούς, σε μία προσπάθεια να επιστρέψουν σε φιλικά εδάφη. Ξαφνικά όμως βλέπει το σχέδιό του να καταρρέει, όταν συναντούν μία νεαρή γυναίκα.

Η κατάσταση αρχίζει να επιδεινώνεται ραγδαία καθώς, ενώ οι άντρες του Κόρμπι αρχίζουν να υποφέρουν τόσο ψυχικά όσο και σωματικά, η παρουσία του εχθρού στην περιοχή του απειλεί να εκτροχιάσει εντελώς την απόδρασή τους.

Τέσσερις απελπισμένοι άντρες, λοιπόν, παγιδευμένοι στη δίνη του πολέμου, μαζί με ένα μυστήριο αγριοκόριτσο! Παράλληλα, βλέπουμε την ιστορία μιας Γαλλίδας πόρνης και… ενός αρσενικού μπρούτου.

Το Fear and Desire παραμένει η αδιάψευστη μαρτυρία του ταλέντου και της ιδιαιτερότητας του -νεαρού ακόμα τότε- σκηνοθέτη, που έμελλε να αλλάξει την Ιστορία της 7ης Τέχνης. Ήταν η πρώτη μεγάλου μήκους δημιουργία της σκηνοθετικής ιδιοφυΐας που άλλαξε την ιστορία της 7ης τέχνης

Γυρισμένη το 1953 -πριν από το Paths of Glory-, το Fear and Desire περιλαμβάνει τις πρώτες ενδείξεις του σκηνοθετικού μεγαλείου του Κιούμπρικ.

Ήταν μόλις 24 ετών, είχε παντρευτεί και ζούσε στο Γκρίνουιτς Βίλατζ, όπου πολλές καλλιτεχνικές ιδέες αναπτύσσονταν: Ο νεαρός Κιούμπρικ είχε μόλις σταματήσει να εργάζεται για το περιοδικό Look ως φωτογράφος και είχε αποφασίσει να γυρίσει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία.

Ο προϋπολογισμός της ταινίας έφτανε τα 10.000 δολάρια (αρχικό ποσό), χρήματα που συγκέντρωσε από τη δουλειά του στο περιοδικό, καθώς και από έναν θείο του, τον Μάρτιν Πέρβελερ που είχε φαρμακείο.

Τρεις στρατιώτες και ο λοχαγός τους έχουν αποκλειστεί πίσω από τις γραμμές του εχθρού. Η κατάσταση γίνεται όλο και πιο δύσκολη, με αποτέλεσμα οι σωματικές και ψυχολογικές προκλήσεις για τους ήρωες να γίνονται όλο και μεγαλύτερες.

 Σε σενάριο του εφηβικού του φίλου, Χάουαρντ Σάκλερ, το Fear and Desire εξερευνά αυτό ακριβώς που αναφέρει ο τίτλος: μία κατάσταση φόβων και επιθυμιών που όλοι έχουμε μέσα μας.

Σε συνέντευξή του το 1966 , ο Κιούμπρικ λέει για το Fear and Desire ότι την εποχή που ζούσε στο Γκρίνουιτς Βίλατζ, ο Σάκλερ έγραψε «μία σοβαρή και αλληγορική ιστορία», την οποία αποφάσισε να κάνει ταινία. «Σκέφτηκα: δεν μπορεί η ταινία μου να είναι χειρότερη από αυτές που βλέπω κάθε εβδομάδα στις αίθουσες. Ήθελα η ταινία μου να είναι ποιητική και γεμάτη νόημα».

 Μια… αλλόκοτα γοητευτική ταινία

Ο Κιούμπρικ ήταν μάλλον αυστηρός με την ταινία του, τελειομανής γαρ. Καθότι ο σκηνοθέτης επιδεικνύει ξεκάθαρα δείγματα της ιδιαίτερης κινηματογραφικής γραφής του. Το περιβάλλον μοιάζει παράξενο, όχι επειδή ο Κιούμπρικ επιλέγει να το δείξει απειλητικό (κάθε άλλο, το δάσος μοιάζει φωτεινό και γεμάτο ζωή), αλλά επειδή ο συνεχής ήχος του πολέμου (βόμβες που πέφτουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας που διαρκεί 62 λεπτά), οι εσωτερικές αναζητήσεις των ηρώων και σκηνές αλληγορικές (ένα κορίτσι στο ποτάμι, ένας σκύλος) που συνδυάζονται με άλλες απόλυτα πραγματικές (όπως η έφοδος στην καμπίνα, η οποία είναι σχεδόν εξπρεσιονιστικά μονταρισμένη) κάνουν την ταινία αλλόκοτη, αλλά γοητευτική.

Για τους θαυμαστές του Κιούμπρικ, αρκεί η παρατήρηση ότι τον σκηνοθέτη απασχολούν στην ταινία θεματικές που βρίσκουμε αργότερα στο έργο του (η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα και το πώς αυτή συνδέεται με τον ευρύτερο φόβο του θανάτου, ή η τρέλα του πολέμου για παράδειγμα). Μεγάλο ρόλο παίζει και η έννοια του διπλού, του doppelganger, μία έννοια που βρίσκουμε ξανά στο σκηνοθέτη σε ταινίες όπως η Λολίτα ή η Λάμψη.

Ο Κιούμπρικ γύρισε την ταινία χωρίς ήχο και πρόσθεσε διάλογο στη συνέχεια, μαζί με τη μουσική και τα ηχητικά εφέ. Αυτό αύξησε το κόστος του φιλμ (λέγεται ότι τελικά κόστισε περίπου 33.000 δολάρια), γεγονός που τον ανάγκασε να εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη σε μια τηλεταινία για τον Αβραάμ Λίνκολν, προκειμένου να βρει τα χρήματα για να τελειώσει το Fear and Desire.

Η ταινία προβλήθηκε τελικά σε περιορισμένο κύκλωμα αιθουσών και παρόλο που εξαιτίας της δημοτικότητας του σκηνοθέτη απέκτησε φήμη, έχει προβληθεί μέχρι σήμερα πολύ λίγες φορές σε αίθουσα.

Με δανεικά η πρώτη ταινία του Κιούμπρικ!

 Αν ο Ορσον Ουέλς με τον «Πολίτη Κέιν» κερδίζει με διαφορά το πιο διάσημο και επιτυχημένο ντεμπούτο στην ιστορία του κινηματογράφου, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ με το «Fear and desire» (1953) κατέχει εκείνο του πιο γοητευτικού και ταυτόχρονα ανεξιχνίαστου.

Λίγο πριν κατακτήσει το παγκόσμιο κινηματογραφικό στερέωμα με τα γνωστά αριστουργήματά του -υποχρεώνοντας παραγωγούς και ανθρώπους του σινεμά να στήνουν κυριολεκτικά καρτέρι έξω από το σπίτι του κάθε που ανακοίνωνε το σχεδιασμό μιας ταινίας- ο 23χρονος Στάνλεϊ αποφάσιζε να περάσει στο μαγικό κόσμο της μεγάλης οθόνης, με μπάτζετ 20.000 δολάρια που πήρε δανεικά από το φαρμακοποιό θείο του.

ΑΠΟ ΠΕΜΠΤΗ  7 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ  ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ

Η ΑΠΟΚΑΤEΣΤΗΜΕΝΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΚΟΓΚΡΕΣΟΥ – ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ

FEAR AND DESIRE

ΗΠΑ – 1953 – Ασπρόμαυρη

(62΄)

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Σενάριο:Χάουαρντ Σάκλερ

Μουσική: Τζέραλντ Φράιντ

Φωτογραφία – Μοντάζ: Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Μακιγιάζ: Τσετ Φάμπιαν

Πρωταγωνιστές

Φρανκ Σιλβέρα

Κένεθ Χαρπ

Πολ Μαζούρσκι

Στίβεν Κόιτ

Βιρτζίνια Λιθ

 

 

 

 

 

 

 

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

6167665

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

«Ουδέποτε, δόθηκε καμία εντολή για συγκάλυψη», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κοιτώντας τους συγγενείς των θυμάτων